Millaista on hyvä ryhmätoiminta? : prosessikuvaus laadun kehittäjänä Hyvinvointipalvelutoiminnan oppimiskeskus Fysipisteellä toimivassa esikouluikäisen lasten Liito-ryhmässä
Hynynen, Laura (2007)
Hynynen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-514
Tiivistelmä
Hyvinvointipalvelutoiminnan oppimiskeskus Fysipiste pyysi tekemään prosessikuvauksen esikouluikäisten lasten havaintomotorisia taitoja harjoittavasta Liito-ryhmästä. Prosessikuvaus luotiin Liito-ryhmän ohjaajina toimivien opiskelijoiden tueksi ja sillä helpotetaan tiedon kulkua sekä tuetaan opiskelijoiden itsenäistä toimintaa. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää millaista on hyvä ryhmätoiminta Liito- ryhmässä ohjaajana olleiden opiskelijoiden, opiskelijoiden ohjaajien ja Liito-ryhmässä käyvien lasten vanhempien näkökulmasta. Näitten edellä mainittujen mielipiteiden ja näkemysten mukaan laaditaan prosessikuvaus ryhmätoiminnasta. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan henkilöä, joista kaksi oli fysioterapeutti opiskelijaa, Hyvinvointipalvelutoiminnan oppimiskeskus Fysipisteellä toimiva fysioterapeutti, fysioterapian opettaja sekä neljän Liito-ryhmässä käyvän lapsen vanhempaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teema-haastattelua. Haastattelut toteutettiin Fysipisteen tiloissa ja jokainen haastattelu tehtiin kahden haastateltavan ja haastattelijan kesken. Haastattelut nauhoitettiin litterointia varten. Tutkimuksessa esille tulleista hyvistä laatukriteereistä tärkeäksi koettiin tiedottaminen. Tutkimusryhmän kaikki osapuolet kokivat tärkeäksi myös palautteenannon. Se koettiin tärkeäksi osaksi ryhmätoiminnan arviointia ja kehittämistä. Turvallisuus koettiin myös tärkeäksi tekijäksi. Hyvä ryhmäkerta sisältää monipuolisia harjoitteita, tietyn struktuurin ja monipuolisia harjoitteita. Myös onnistumisen tunteen tuottaminen, yhteistyö ryhmää ohjaavien opiskelijoiden kesken sekä lapsen mielipiteiden kuunteleminen kuuluivat hyvän ryhmätoiminnan kriteereihin. Tutkimustulosten perusteella luotiin prosessikuvaus Hyvinvointipalvelutoiminnanoppimiskeskus Fysipisteellä toimivasta Liito-ryhmästä. Prosessikuvauksessa näkyy prosessi, sen tavoite, toimija sekä prosessin ajoittuminen lukuvuoteen. Prosessikuvauksesta hahmottuu selkeästi Liito-ryhmän kokonaisuus sekä jokaisen Liito-ryhmässä toimivan rooli. Welfare and learning center 'Fysipiste' asked to make a process description of 'Liito' 'group where preschool aged children practice their perceptual motor skills. Process description was created to support the work of students who lead the group by making transfer of information easier and by supporting students' independent work. The aim of this study is to examine what is good group activity like from the perspective of students who led the 'Liito'- group, the instructors of the students and the parents of the children who participated in the group. Process description of group activity is formulated based on the opinions and views of the people mentioned above. There were altogether eight participants in the study, of whom two were students of physiotherapy, physiotherapist from the welfare and learning center 'Fysipiste', teacher of physiotherapy and mothers of four children who participated in the 'Liito'-group. The research method used in the study was theme interview. The interviews were carried out in the facilities of 'Fysipiste' and each interview was conducted between the interviewer and twointerviewees. In addition, the interviews were recorded to be transcribed. Communication of information was recognized as one criterion for quality. All the participants in the study found also giving feedback important, especially as a part of evaluation and development of group functioning. In addition, safety was an important factor. Good group meeting includes diverse exercises and a specific structure. The criteria for good group activity also entailed feelings of success, cooperation between the students who led thegroup and acknowledgement of the children's opinions. Based on the results of the study, process description was made of 'Liito'-group which is a part of the welfare and learning center 'Fysipiste'. Process description entails theprocess and its goals, actor, as well as the process taking place during the school year. Process description clearly outlines the unity of 'Liito'-group and the roles of each participant.