4-6 -vuotiaiden lasten havaintomotorinen testistö : havaintomotoriikan laadulliseen arviointiin ja seurantaan
Aalto, Krista (2007-12-03)
Aalto, Krista
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-03
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1198146017-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1198146017-9
Tiivistelmä
Havaintomotoriset ongelmat ovat tulleet ajankohtaisiksi, koska niiden on todettu aiheuttavan oppimisvaikeuksia. Nämä ongelmat tulisi havaita mahdollisimman varhain, jotta niihin voidaan vaikuttaa mahdollisimman tehokkaasti. Tästä syystä lasten havaintomotoristen taitojen testaaminen on erittäin tärkeää. Hyvinvointipalvelutoiminnan oppimiskeskus Fysipisteellä todettiin, että nykyisin käytössä olevat testit eivät palvele toimipisteen tarpeita. Tarve oli saada uusi testistö, joka on suunnattu 4-6- vuotiaille lapsille, joilla on jo todettu olevan havaintomotorisia ongelmia. Lisäksi testistön tavoitteena oli, että sen avulla löydetään lasten heikkoudet ja vahvuudet, joiden kehitystä testistön avulla voidaan myös seurata. Testistö suunnattiin pääosin ryhmätoimintaan, mutta se soveltuu myös hyvin kliiniseen tutkimiseen yksilöterapiassa. Ennen kuin testistön rakennus voitiin aloittaa, täytyi koota tieto havaintomotoriikasta ja päättää mikä tieto on uuden testistön kannalta oleellista. Oli valittava muun muassa yksi jaottelu monien joukosta ja pohdittava, miten tuoda selkeimmin laaja kokonaisuus esille. Lisäksi oli käytävä läpi käytössä olevia testistöjä ja arvioitava, oliko niissä käyttökelpoisia, eli havaintomotorisia taitoja mittavia osioita uuteen testistöön. Kaikkien näiden summana päädyttiin seuraavanlaiseen kokonaisuuteen: yhdellä jalalla seisonta ja hypyt; trampoliinihypyt; liikkeen matkiminen ja kehontuntemus; hernepussien heitot, kiinniotot ja potkut; puolapuukiipeily; kuvioiden piirtäminen sekä sosioemotionaalinen ja auditiivinen toiminta. Testistöä ei päästy vielä kokeilemaan käytännössä, joten on oleellista arvioida sen toimivuutta työelämässä. Tästä syystä testistön validiteetista ja reliabiliteetista tehtiin vain olettamuksia, jotka voidaan vahvistaa toistomittauksella tai testi-uusintatesti-mittauksella. Testistö tullaankin viemään aluksi Fysipisteelle ja mahdollisesti vielä muun lasten kuntoutustoiminnan käyttöön.