Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

4-6 -vuotiaiden lasten havaintomotorinen testistö : havaintomotoriikan laadulliseen arviointiin ja seurantaan

Aalto, Krista (2007-12-03)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
jamk_1198146017_9.pdf (251.3Kt)
Lataukset: 


Aalto, Krista
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-03
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1198146017-9
Tiivistelmä
Havaintomotoriset ongelmat ovat tulleet ajankohtaisiksi, koska niiden on todettu aiheuttavan oppimisvaikeuksia. Nämä ongelmat tulisi havaita mahdollisimman varhain, jotta niihin voidaan vaikuttaa mahdollisimman tehokkaasti. Tästä syystä lasten havaintomotoristen taitojen testaaminen on erittäin tärkeää. Hyvinvointipalvelutoiminnan oppimiskeskus Fysipisteellä todettiin, että nykyisin käytössä olevat testit eivät palvele toimipisteen tarpeita. Tarve oli saada uusi testistö, joka on suunnattu 4-6- vuotiaille lapsille, joilla on jo todettu olevan havaintomotorisia ongelmia. Lisäksi testistön tavoitteena oli, että sen avulla löydetään lasten heikkoudet ja vahvuudet, joiden kehitystä testistön avulla voidaan myös seurata. Testistö suunnattiin pääosin ryhmätoimintaan, mutta se soveltuu myös hyvin kliiniseen tutkimiseen yksilöterapiassa. Ennen kuin testistön rakennus voitiin aloittaa, täytyi koota tieto havaintomotoriikasta ja päättää mikä tieto on uuden testistön kannalta oleellista. Oli valittava muun muassa yksi jaottelu monien joukosta ja pohdittava, miten tuoda selkeimmin laaja kokonaisuus esille. Lisäksi oli käytävä läpi käytössä olevia testistöjä ja arvioitava, oliko niissä käyttökelpoisia, eli havaintomotorisia taitoja mittavia osioita uuteen testistöön. Kaikkien näiden summana päädyttiin seuraavanlaiseen kokonaisuuteen: yhdellä jalalla seisonta ja hypyt; trampoliinihypyt; liikkeen matkiminen ja kehontuntemus; hernepussien heitot, kiinniotot ja potkut; puolapuukiipeily; kuvioiden piirtäminen sekä sosioemotionaalinen ja auditiivinen toiminta. Testistöä ei päästy vielä kokeilemaan käytännössä, joten on oleellista arvioida sen toimivuutta työelämässä. Tästä syystä testistön validiteetista ja reliabiliteetista tehtiin vain olettamuksia, jotka voidaan vahvistaa toistomittauksella tai testi-uusintatesti-mittauksella. Testistö tullaankin viemään aluksi Fysipisteelle ja mahdollisesti vielä muun lasten kuntoutustoiminnan käyttöön.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste