Seikkailutoiminnalla onnistumisen kokemuksia ADHD-lapsille? : prosessikuvaus seikkailutoiminnasta 7- 10- vuotiaiden ADHD-lasten perhesopeutumisvalmennuskurssilla
Koistinen, Terhi; Mäki-Kokkila, Katri (2008-03-10)
Koistinen, Terhi
Mäki-Kokkila, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1206014008-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1206014008-5
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyömme oli työelämälähtöinen. Uusien työvälineiden tuottamis- ja kehittämistyön tarve ilmeni ADHD-liiton kurssityöntekijöiden koulutuspäivillä keväällä 2007, Mielenkiintomme kohteena oli erityisesti seikkailutoimintaan liittyvien mahdollisuuksien hyödyntäminen ADHD-liiton sopeutumisvalmennuskurssin työvälineenä. Elämyksellinen ja kokemuksellinen toiminta on viimeisten vuosien aikana yhä tietoisemmin otettu osaksi sosiaalityötä, nuorisotoimintaa, terapiaa ja kuntoutusta. Sopeutumisvalmennuskurssien tavoitteena on lisätä kuntoutujan fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia toimintavalmiuksia, joita sairaus tai vamma on heikentänyt. ADHD-henkilöiden kuntoutuksessa on tärkeää ottaa hänet kokonaisvaltaisesti huomioon. Lasten ryhmissä kuntoutusta toteutetaan toiminnallisin keinoin, leikkien, pelien ja yhteistoiminnan avulla. Yhtenä pyrkimyksenä on lapsen itsetunnon tukeminen onnistumisen kokemusten kautta. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa seikkailutoimintaa ADHD-liiton perhesopeutumisvalmennuskurssilla 7-10-vuotiaille ADHD-lapsille. Tavoitteenamme oli, että seikkailutoimintamme huomioi ADHD-lapsen erityistarpeet, mihin pyrimme huolellisella suunnittelutyöllä. Valitsimme seikkailutoimintamme tavoitteiksi niitä sopeutumisvalmennuskurssin tavoitteita ja kurssisisällön asioita, joihin lähteiden perusteella arvioimme olevan mahdollista pyrkiä seikkailutoiminnalla. Suunnittelimme seikkailutoimintaa ADHD- lapsille keväällä 2007 tutustumalla ympäristöön ja välineistöön etukäteen. Seikkailutoiminta toteutettiin 27.6.2007 pienryhmissä kiertämällä maastoon sijoittamiamme toimintapaikkoja. Pyysimme seikkailutoiminnan jälkeen palautetta pienryhmien ohjaajilta palautelomakkeella. ADHD- liitto on ottanut suunnittelemamme seikkailutoiminnan työvälineeksi sopeutumisvalmennuskursseilleen toteutuskertamme jälkeen. Opinnäytetyömme pohjalta nousivat jatkokehitysideoiksi esimerkiksi seikkailutoiminnan kehittäminen yhtenä ADHD-liiton työmenetelmänä ja erilaisten tapojen keksiminen seikkailutoiminnan hyödyntämiseen muussakin sopeutumisvalmennuskurssiviikon toiminnassa.