Internationalization of SMEs : Case Kymen Yrittäjät ry
Pietilä, Kreetta-Maria (2007-11-19)
Pietilä, Kreetta-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197274686-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197274686-4
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite on kartoittaa Kymen Yrittäjät ry:n jäsenyritysten kansainvälistymisen tila, sekä jäsenyritysten käyttämät kansainvälistymispalvelut ja niiden tarjoajat. Tavoitteena on myös saada selville mitä mieltä jäsenyritykset ovat Kymen Yrittäjät ry:n kansainvälistymistoiminnasta. Tutkimuksen toimeksiantaja on Kymen Yrittäjät ry, joka toimii pienten ja keskisuurten yritysten edunvalvojana ja tiedonvälittäjänä Kymenlaaksossa. Tutkimuksen teoreettinen tausta koostuu eri kansainvälistymiseen erikoistuneiden asiantuntijoiden teorioista. Empiiristä osiota varten 424:lle Kymen Yrittäjät ry:n jäsenyritykselle lähetettiin postikysely, johon vastauksia saatiin 105. Vastaukset analysoitiin SPSS – tilastoohjelman avulla. Tulokset kertovat, että lähes 60% jäsenyrityksistä ei ole kansainvälistä toimintaa. Suurin syy tähän on tyytyväisyys kotimaan markkinoihin, eivätkä nämä yritykset aio kansainvälistyä lähitulevaisuudessakaan. Kansainvälistyneiden jäsenyritysten kesken suora vienti ja suora tuonti ovat käytetyimpiä. Suosituimmat kohdemaat ovat Saksa, Ruotsi ja Venäjä. Pääsyyt yritysten kansainvälistymiselle ovat voitto- ja kasvutavoitteet, kotimaan markkinoiden pienuus sekä yritysjohdon motivaatio. TE-keskus, Finpro ja Finnvera tuottavat käytetyimmät kansainvälistymispalvelut, joihin kuuluvat yhteistyökumppaneiden haku, markkina-analyysit sekä kansainvälistymiskoulutus ja – ohjelmat. Kymen Yrittäjät ry:ltä toivotaan samantapaisia palveluita, joskin vastaajien mielipiteet ovat suhteellisen neutraaleja.