Työhyvinvointi avoterveydenhuollon työntekijöiden kokemana
Bratlie, Katariina; Engelberg, Outi; Mngoma, Paula (2007)
Bratlie, Katariina
Engelberg, Outi
Mngoma, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-585
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää työhyvinvointia erään tulevan kuntayhtymän avotervey-denhuollon yksikössä. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa työyhteisön työhyvinvoinnin tilan-ne ennen kuntien yhdistymistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, jossa oli myös avoimia kysymyksiä.Tutkimusaineisto kerättiin joulukuussa 2006. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat avoterveydenhuollon työntekijät. Kysely-lomake jaettiin 35 työntekijälle, joista 33 vastasi lomakkeen strukturoituihin kysymyksiin ja heistä 29 vastasi avoimiin kysymyksiin. Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että työhyvinvointi koettiin työyhteisössä yleisesti melko hyväksi. Lähimmän esimiehen ja työntekijän väliset suhteet sekä työntekijöiden keskinäi-set suhteet koettiin pääasiassa toimiviksi. Kehitysmahdollisuudet koettiin hyviksi ja työyhteisön toiminta koettiin tehokkaaksi. Eri ammattiryhmiä pidettiin yhteistyössä tasavertaisina. Työnteki-jöiden mielipiteet työn yhteiskunnallisesta arvostuksesta jakaantuivat. Palkkaukseen oltiin ylei-sesti tyytymättömiä. Kiire ja henkilöstömäärän vähyys koettiin kuormittaviksi tekijöiksi ja työ koettiin myös henkisesti raskaaksi. Työssä jaksamista heikentävinä tekijöinä koettiin kuntayh-tymän muutos, kiire, liika työmäärä ja remontti. Nämä aiheuttivat erilaisia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia ongelmia. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää työyhteisön toiminnan kehittämisessä. Jatkotutkimusaihei-na voisivat olla toiminnan kehittäminen ja työhyvinvoinnin kartoittaminen kuntien yhdistymisen jälkeen. The aim of this research is to develop the working environment in an upcoming merger of non-institutional healthcare in several municipals. The purpose was to map the working environment situation before the merger. The study was performed quantitatively, using a structured question form with additional text questions. Data was gathered during December 2006 amongst employees in non-institutional healthcare. The question form was handed to 35 employees, of which 33 answered the structured part and 29 answered the additional text questions. Based on the results, our conclusion is that the pre-merger working environmentwas quite good. In general we found that the relationship between co-workers and also between employees and their closest in charge was adequate. Possibilitiesfor improvement were found to be good and also each healthcare department's domestic schedule was efficient. The different groups of workers were treated equally in co-working situations. The employees' opinions on their appreciation in society were divided. Regarding payment, the employees were generally unsatisfied. Stress and lack of staff were considered burdening and work was considered psychically hard. Amongst factors the employees found to weaken their will to work we find: changes in work situation, stress, work overload and remodeling. These would cause different physical, mental and social problems. These results can be useful in further developing each department's schedule. Follow-up studies could handle the development process and research post-merger work environment.