Kysely Jamk:n opiskelijoiden henkisestä hyvinvoinnista
Lokkila, Heidi; Nieminen, Tuulikki (2010-09-02T08:31:05Z)
Lokkila, Heidi
Nieminen, Tuulikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2010-09-02
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213333500-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213333500-0
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden henkistä hyvinvointia Jyväskylän ammattikorkeakoulussa
nuorten koulutusohjelmissa. Tutkimus jakaantui kolmeen aihealueeseen: opiskelutyytyväisyys
ja opiskeluun liittyvät vaikeudet, psyykkinen terveys ja hyvinvointi sekä hyvinvointipalveluiden
käyttö ja kehitystarpeet.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja toteutettiin strukturoidulla www-kyselylomakkeella. Subjektiivisen
hyvinvoinnin selvittämiseen käytettiin GHQ-12 -kysymyssarjaa. Opiskelun kokemuksia ja
palveluiden tarvetta kartoitettiin erillisillä kysymyksillä. Tutkimusaineistoksi muodostui 694
palautunutta vastausta. Vastausprosentiksi muodostui 53. Kysely toteutettiin maaliskuussa 2008
ja aineisto analysoitiin, suorien jakaumien ja ristiintaulukoinnin avulla, huhti- ja toukokuussa
2008.
Tutkimus osoitti, että opiskeluun liittyviä vaikeuksia oli miehillä naisia enemmän. Puolet opiskelijoista
koki paljon vaikeuksia omatoimisuutta vaativissa tehtävissä ja tentteihin lukemisessa.
Liian suureksi opiskelun työmäärän koki 41 % opiskelijoista. Opiskelijat kokivat terveytensä
hyväksi, mutta oireilivat psyykkisesti runsaasti. Tavallisin opiskelijoiden kokema oire oli väsymys,
jota naiset kokivat miehiä enemmän. Naisista 41 % ja miehistä 27 % oireili psyykkisesti.
Apua stressiin haettiin perheeltä, ystäviltä, muilta opiskelijoilta ja opettajilta. Vaikeimmaksi
avunsaanti koettiin opiskelija- ja opettajatutoreilta. Hyvinvoinnin tueksi opiskelijat halusivat
lisää opintojen ohjausta ja yksilöllistä neuvontaa. Vähiten kehittämistarpeita nähtiin internet- ja
puhelintuen alueilla.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijat kokivat enemmän ongelmia henkisessä hyvinvoinnissaan,
kuin opiskelijat valtakunnallisesti vuonna 2004. Tulosten perusteella tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi
nousivat psyykkisen oireilun ja opiskeluvaikeuksien tunnistaminen, jota ohjaus
ja tukipalvelut tukevat. Tutkimuksen mittarilla voidaan mitata opiskelijoiden henkistä hyvinvointia
jatkossa ja seurata sen kehittymistä. In this thesis we research student’s experienced mental health in Jyväskylä University of Applied
Sciences (JUA). Thesis is divided in to three areas: satisfaction and problems concerning
studying, mental health and well-being and also use and development needs of welfare services.
This is a quantitative research for which the data were collected using structured internet questionnaire
form. Mental well-being was assessed with GHQ-12 measure scale. Experiments of
studying and the need of services were assessed with separate questions. The final data consisted
of 694 returned questionnaires and the response rate was 53. Questionnaire was implemented
in March 2008 and the analyses were made during April and May 2008.
Students experienced health average was good but they had a lot of psychic symptoms. 41 % of
women and 27 % of men had these kinds of symptoms. Men had more difficulties with studying
than women. Half of all students experienced problems with self organized assignments
and studying for exams. For support the students say that they need more guiding with studies
and personal counselling.
Students of JUA experienced more problems with their mental well-being comparing to study
made in Finland in year 2004. Main results are that we have to develop ways to detect psychic
symptoms and difficulties with studying. Also we have to pay attention to personal guidance,
sufficient rest, increase of health examinations and support on transition phases (school and
work). The scale of this study can be used in measuring mental well-being of students in the
future and see it’s progress.
nuorten koulutusohjelmissa. Tutkimus jakaantui kolmeen aihealueeseen: opiskelutyytyväisyys
ja opiskeluun liittyvät vaikeudet, psyykkinen terveys ja hyvinvointi sekä hyvinvointipalveluiden
käyttö ja kehitystarpeet.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja toteutettiin strukturoidulla www-kyselylomakkeella. Subjektiivisen
hyvinvoinnin selvittämiseen käytettiin GHQ-12 -kysymyssarjaa. Opiskelun kokemuksia ja
palveluiden tarvetta kartoitettiin erillisillä kysymyksillä. Tutkimusaineistoksi muodostui 694
palautunutta vastausta. Vastausprosentiksi muodostui 53. Kysely toteutettiin maaliskuussa 2008
ja aineisto analysoitiin, suorien jakaumien ja ristiintaulukoinnin avulla, huhti- ja toukokuussa
2008.
Tutkimus osoitti, että opiskeluun liittyviä vaikeuksia oli miehillä naisia enemmän. Puolet opiskelijoista
koki paljon vaikeuksia omatoimisuutta vaativissa tehtävissä ja tentteihin lukemisessa.
Liian suureksi opiskelun työmäärän koki 41 % opiskelijoista. Opiskelijat kokivat terveytensä
hyväksi, mutta oireilivat psyykkisesti runsaasti. Tavallisin opiskelijoiden kokema oire oli väsymys,
jota naiset kokivat miehiä enemmän. Naisista 41 % ja miehistä 27 % oireili psyykkisesti.
Apua stressiin haettiin perheeltä, ystäviltä, muilta opiskelijoilta ja opettajilta. Vaikeimmaksi
avunsaanti koettiin opiskelija- ja opettajatutoreilta. Hyvinvoinnin tueksi opiskelijat halusivat
lisää opintojen ohjausta ja yksilöllistä neuvontaa. Vähiten kehittämistarpeita nähtiin internet- ja
puhelintuen alueilla.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijat kokivat enemmän ongelmia henkisessä hyvinvoinnissaan,
kuin opiskelijat valtakunnallisesti vuonna 2004. Tulosten perusteella tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi
nousivat psyykkisen oireilun ja opiskeluvaikeuksien tunnistaminen, jota ohjaus
ja tukipalvelut tukevat. Tutkimuksen mittarilla voidaan mitata opiskelijoiden henkistä hyvinvointia
jatkossa ja seurata sen kehittymistä.
Sciences (JUA). Thesis is divided in to three areas: satisfaction and problems concerning
studying, mental health and well-being and also use and development needs of welfare services.
This is a quantitative research for which the data were collected using structured internet questionnaire
form. Mental well-being was assessed with GHQ-12 measure scale. Experiments of
studying and the need of services were assessed with separate questions. The final data consisted
of 694 returned questionnaires and the response rate was 53. Questionnaire was implemented
in March 2008 and the analyses were made during April and May 2008.
Students experienced health average was good but they had a lot of psychic symptoms. 41 % of
women and 27 % of men had these kinds of symptoms. Men had more difficulties with studying
than women. Half of all students experienced problems with self organized assignments
and studying for exams. For support the students say that they need more guiding with studies
and personal counselling.
Students of JUA experienced more problems with their mental well-being comparing to study
made in Finland in year 2004. Main results are that we have to develop ways to detect psychic
symptoms and difficulties with studying. Also we have to pay attention to personal guidance,
sufficient rest, increase of health examinations and support on transition phases (school and
work). The scale of this study can be used in measuring mental well-being of students in the
future and see it’s progress.