Arvot ja arvojohtaminen : case: K-citymarket Keljo
Laapotti, Tomi (2007-11-15)
Laapotti, Tomi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1195468953-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1195468953-1
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten Keskon arvot näkyvät ja millaisina nämä arvot koetaan K-citymarket Keljossa. Keskon arvot on määritelty vuonna 2001. Tutkimuksessa käsiteltiin arvoja ja arvojohtamista käytännönläheisestä näkökulmasta ja pohdittiin, voivatko arvot toimia johtamisen apuvälineenä. Tutkimuksessa pyritään välttämään arvoihin usein yhdistettyä korkealentoisuutta. Teoreettinen viitekehys käsittelee organisaatioiden arvoja yleisesti sekä arvojohtamisen teoriaa. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin syksyllä 2007. Tutkimukseen haastateltiin neljää K-citymarket Keljon esimiestä ja kolmea työntekijää. Haastatteluissa selvitettiin haastateltavien suhtautumista arvoihin sekä arvojen ymmärrettävyyttä ja käytännönläheisyyttä. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään esimerkkejä arvojen käytöstä ja arvojohtamisesta K-citymarket Keljossa. Tutkimustuloksista selviää Keskon arvojen olevan tuttuja sekä ymmärrettäviä K-citymarket Keljon henkilöstölle. Organisaatiotasojen välisiä eroja ei juurikaan ilmennyt. Käytännön esimerkkejä löytyi useita, eikä arvoja koettu liian epäselväksi aiheeksi. Arvot nähtiin myös osana esimiestyöskentelyä. Opinnäytetyön toimeksiantajan arvotilanteen perusteella Kesko on onnistunut arvojensa edistämisessä hyvin. Suhtautuminen arvoihin oli avointa ja arvoista löytyi todellista hyötyä johtamisen apuvälineinä. Arvojen tarkastelussa oman työnkuvan kannalta löytyi kehitettävää, sillä arvojen ymmärtäminen jäi osittain pinnalliseksi. Tutkimuksen perusteella Kcitymarket Keljon tämänhetkinen arvotilanne on varsin hyvä ja arvot nähdään toimintaa ohjaavina tekijöinä.