Lehtimainonnan saavuttavuus moottoripyörävarustemainonnassa
Raatikainen, Monna (2008-02-11)
Raatikainen, Monna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-02-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1207546918-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1207546918-6
Tiivistelmä
Moottoripyöräilyn suosio Suomessa on kasvanut viime vuosina nopeasti ja siitä on tullut yksi voimakkaimmin kasvaneista liikkumismuodoista. Moottoripyörien myynti ja rekisteröinti on kausiluonteista, keskittyen maalis-elokuulle. Moottoripyöräalan kausiluontoisuus asettaa haasteita alan yrityksille. Tämän vuoksi mainonnan tuleekin olla tehokasta ja kohdistua oikeaan mediaan. Tutkimuksen toimeksiantaja on suomalainen moottoripyörä- ja kelkkavarusteiden valmistaja sekä markkinoija Hanx-Suomi Oy. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia lehtimainonnan saavuttavuutta moottoripyöräilynharrastajien keskuudessa sekä tutkia, millaisena asiakas kokee yrityksen mainonnan. Haluttiin selvittää, mitä alan erikoislehtiä ja sanomalehtiä motoristit säännöllisesti lukevat. Tutkimuksen avulla selvitettiin myös mistä, tietolähteistä asiakkaat olivat saaneet informaation yrityksen uudesta myymälästä. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin yrityksen uuden myymälän avajaisissa Seinäjoella keväällä 2007. Otosmenetelmänä käytettiin ryväsotantaa, koska haluttiin saada mahdollisimman suuri otos nopeasti ja helposti yhden päivän aikana. Otokseksi saatiin 200. Tutkimustulosten kokoaminen ja analysointi on tehty SPSSohjelmalla. Opinnäytetyö vahvisti alkuolettamuksia lehtimainonnan hyvästä saavuttavuudesta ja toi tietoa motoristien lukutottumuksista. Nämä tiedot auttavat yritystä mainonnan suunnittelussa ja kohdentamisessa. Tutkimuksessa saatiin hyviä vastauksia asetettuihin ongelmiin.