Kehityskeskustelukäytäntö : case: K-Market Hoppari
Hoffrén, Veera (2008-04-21)
Hoffrén, Veera
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-21
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213002676-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213002676-1
Tiivistelmä
Kehityskeskustelusta käytetään useampaa nimeä, kuten suunnittelu-, tavoite- ja tuloskeskustelu. Näillä kaikilla keskusteluilla on kuitenkin pieniä eroavaisuuksia. Kehityskeskustelu käydään yhdessä lähimmän esimiehen ja alaisen kanssa. Siinä alaisella ja esimiehellä on arvokas tilaisuus käydä läpi työhän liittyviä asioista rauhallisessa ja häiriöttömässä tilassa. Keskustelun tulisi lisätä vuorovaikusta eri osapuolien välillä ja näin parantaa työtyytyväisyyttä, motivaatiota ja luottamusta. Kehityskeskustelussa puhutaan aiemmin sovituista tavoitteesta, onko niihin päästy vai ei ja miksi on päästy tai ei ole päästy. Toisena aiheena on tämän hetkinen tilanne ja sen parantaminen sekä vahvuuksien ja heikkouksien parantaminen. Kolmantena kehityskeskustelussa pohditaan alaisen kehittymistä tulevaisuudessa ja asetetaan uusia tavoitteita ja päämääriä. Kehityskeskustelusta tulisi olla hyötyä sekä alaiselle, esimiehellä että yritykselle. Kehityskeskustelut ovatkin hyvä esimiestyön väline ja näin osa esimiestyötä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä koko K-Market Hopparin henkilöstön tietämystä kehityskeskustelusta ja parantaa sekä lisätä esimiestyötä. Tarkoitus oli myös saada pitkään suunniteltu, mutta tietämättömyyden ja ajanpuutteen vuoksi lykätyt kehityskeskustelut alkuun sekä tehdä niistä jatkuva ja säännöllinen keskustelu. Lopputuloksena K-Market Hoppari sai heille sopivan kehityskeskustelulomakkeen, jota he voivat käyttää hyödyksi kehityskeskusteluissa. Opinnäytetyön haastatteluihin osallistui kaikki K-Market Hopparin työntekijät ja kauppias. Kaikki olivat sitä mieltä, että kehityskeskustelut ovat heille tarpeellisia ja he halusivat, että ne otettaisiin käyttöön heidänkin työpaikallaan. Alaiset halusivat kehityskeskustelujen kautta palautetta omasta työstään ja selkeät päämäärät tekemälleen työlleen. Kauppiaan tietämys kehityskeskusteluista oli hyvä, mutta hän tarvitsisi vielä hieman koulutusta ja perehtymistä aiheeseen ennen kehityskeskustelujen aloittamista.