Avaimet asiakaslähtöiseen tuotteistamiseen : case: Admicom Oy
Seppänen, Viivi (2008-01-14)
Seppänen, Viivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1207295159-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1207295159-1
Tiivistelmä
Menestyäkseen markkinoilla on asiantuntijapalveluita tarjoavan yrityksen tunnettava asiakkaansa; kuka tarvitsee, mitä ja miten paljon. Käyttäjätieto on muuttumassa kilpailutekijäksi nykypäivän tuotekehityksessä, koska lähtökohtana asiakaslähtöisessä toiminnassa on varman tiedon kerääminen käyttäjistä. Käyttäjätietoa hyödynnetään osana tuotteistusprosessia, jonka avulla yritys pystyy tehostamaan toimintaansa asiakaslähtöisesti Tutkimuksen toimeksiantajayritys Admicom Oy on suomalainen, Jyväskylässä sijaitseva ITpalvelutoimisto, joka tarjoaa pienille ja keskisuurille sähkö- ja putkiurakointiyrityksille taloushallinto- ja ohjelmistopalveluja. Tutkimuksen tarkoituksena on kerätä käyttäjätietoa toimeksiantajayrityksen kilpailijoiden asiakkaiden toiminnanohjausjärjestelmän käyttötavoista talous- ja materiaalihallinnossa. Käyttäjätietoa pyritään hyödyntämään tulevaisuudessa toimeksiantajayrityksen asiantuntijapalvelun asiakaslähtöisessä tuotteistusprosessissa. Viitekehyksessä käsitellään aluksi asiantuntijapalvelua, toimeksiantajayrityksen tarjoaman palvelukokonaisuuden sisältöä sekä sen pohjana toimivan toiminnanohjausjärjestelmän toimintaperiaatetta. Tämän jälkeen esittelen käyttäjätiedon keräämisen merkityksen asiakaslähtöisessä toiminnassa. Lopuksi tarkastellaan tuotteistamista sekä käsitteenä että prosessina. Empiirinen osio muodostuu 16 Admicomin kanssa kilpailevan yrityksen asiakkaan haastattelusta, jotka suoritettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Tutkimuksen perusteella voidaan olettaa, että harva sähkö- ja LVI-alan yritys hyödyntää toiminnanohjausjärjestelmiään monipuolisesti. Useat yritykset käyttävät useampaa sovellusta tai keinoa yhtäaikaisesti hoitaessaan operatiivisia toimintojaan sekä talous- ja materiaalihallintoaan. Haastatteluiden ja teorian pohjalta muodostettiin malli yleisimmistä ohjelmiston käyttötavoista. Mallia voidaan peilata Admicom Oy:n palvelukokonaisuuden nykyiseen rakenteeseen ja analyysin perusteella voidaan lähteä tuotteistamaan palvelua entistä asiakaslähtöisempään suuntaan.