Stora Enson tavaravirrat Mussalon satamaan : case: Steveco Oy
Ilmonen, Toni (2008-10-27)
Ilmonen, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-10-27
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1225096153-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1225096153-5
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajina olivat satamaoperaattori Steveco Oy sekä metsäteollisuusyhtiö
Stora Enso Oyj. Stora Enso Oyj on keskittänyt vientinsä Kotkan satamiin, joista Mussalon satama
toimii konttisatamana. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää satamaan tulevien junanvaunujen
seisontamaksuista aiheutuvia kustannuksia sekä toisaalta sitä, minkälaisia kustannuksia
aiheutuisi ylimääräisen varaston toiminnasta purkaustehokkuuden parantamiseksi. Taloudellisesti
kannattavimman ratkaisun löytäminen oli keskeisin tavoite tässä toimeksiannossa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin kirjallisuudesta, erilaisista
julkaisuista sekä erilaisten keskustelujen ja omien tietojen pohjalta. Tutkimuksen teoriaosuudessa
keskityttiin esittelemään vientisatamaan saapuvan tavaran kuljetusketjun eri toimijaosapuolia
ja eri kuljetusmuotoja, sekä käytännön satamatoimintaa Mussalon satamassa Kotkassa.
Tutkimusosassa vaunujen purkutehokkuutta ja seisontamaksuja tarkasteltiin rahtikirjatietojen
pohjalta kolmen kuukauden seurantajakson ajan vuonna 2007, minkä perusteella arvioitiin
kustannukset koko vuoden osalta. Varastotoiminnan osalta käytettiin jo olemassa olevan varaston
kustannustietoja sekä työstä aiheutuvia kustannuksia.
Tutkimuksesta ilmeni, että niin sanottua turhaa kustannusta vaunuvuokrien muodossa syntyy
vuositasolla huomattava määrä. Toisaalta nykyisillä palkkakustannuksilla ylimääräisen varaston
täysipäiväinen miehittäminen käy vielä kalliimmaksi. Yhdeksi mahdolliseksi kustannustehokkaaksi
vaihtoehdoksi muodostui volyymipiikkien hoitaminen ylitöin.
Stora Enso Oyj. Stora Enso Oyj on keskittänyt vientinsä Kotkan satamiin, joista Mussalon satama
toimii konttisatamana. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää satamaan tulevien junanvaunujen
seisontamaksuista aiheutuvia kustannuksia sekä toisaalta sitä, minkälaisia kustannuksia
aiheutuisi ylimääräisen varaston toiminnasta purkaustehokkuuden parantamiseksi. Taloudellisesti
kannattavimman ratkaisun löytäminen oli keskeisin tavoite tässä toimeksiannossa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin kirjallisuudesta, erilaisista
julkaisuista sekä erilaisten keskustelujen ja omien tietojen pohjalta. Tutkimuksen teoriaosuudessa
keskityttiin esittelemään vientisatamaan saapuvan tavaran kuljetusketjun eri toimijaosapuolia
ja eri kuljetusmuotoja, sekä käytännön satamatoimintaa Mussalon satamassa Kotkassa.
Tutkimusosassa vaunujen purkutehokkuutta ja seisontamaksuja tarkasteltiin rahtikirjatietojen
pohjalta kolmen kuukauden seurantajakson ajan vuonna 2007, minkä perusteella arvioitiin
kustannukset koko vuoden osalta. Varastotoiminnan osalta käytettiin jo olemassa olevan varaston
kustannustietoja sekä työstä aiheutuvia kustannuksia.
Tutkimuksesta ilmeni, että niin sanottua turhaa kustannusta vaunuvuokrien muodossa syntyy
vuositasolla huomattava määrä. Toisaalta nykyisillä palkkakustannuksilla ylimääräisen varaston
täysipäiväinen miehittäminen käy vielä kalliimmaksi. Yhdeksi mahdolliseksi kustannustehokkaaksi
vaihtoehdoksi muodostui volyymipiikkien hoitaminen ylitöin.