SAS ja Blue1 median silmin
Temonen, Heidi (2008-05-05)
Temonen, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214378479-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214378479-6
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia, miten media, ja erityisesti sanomalehdet ovat kirjoitelleet kahdesta pohjoismaisesta lentoyhtiöstä, SAS:sta ja Blue1:sta. Tarkoituksena oli tutkia, millaisia asioita yrityksistä on kirjoiteltu ja minkälainen vaikutus kirjoittelulla voi olla yrityksen maineeseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös analysoida yrityksen ulkoista viestintää sekä sen suhteita mediaan. Työssä on myös sivuttu kuluttajan käyttäytymistä lentoyhtiön asiakkaana ja sanomalehden lukijana. Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimustapaa hyödyntäen. Tutkimusmenetelmänä oli aineistopohjainen sisällönanalyysi. Lisäksi apuna käytettiin diskurssianalyysia sekä sisällönerittelyä. Tutkimusaineisto kerättiin kolmesta suomalaisesta sanomalehdestä neljän vuoden ajalta 2004–2007. Tutkimusaineisto koostui kaiken kaikkiaan 739 sanomalehtiartikkelista. Työn tuloksena saatiin laaja ja yhtenäinen katsaus yritysten lähimenneisyydestä. Tulokset osoittivat, että yrityksistä on kirjoiteltu hyvin erilaisia asioita ja erilaiseen sävyyn. SAS on joutunut useaan otteeseen median kynsiin negatiivisessa yhteydessä, kun taas Blue1:sta on uutisoitu huomattavasti neutraalimmin. Tutkimuksesta nousi esille useita seikkoja, jotka ovat saattaneet vaikuttaa ihmisten mielikuviin ja yrityksen maineeseen. Työstä hyötyvät eniten SAS ja Blue1. Työ tarjoaa yrityksille kattavan katsauksen sanomalehtien kirjoittelusta sekä suhtautumisesta yhtiön edesottamuksiin viimeisen neljän vuoden ajalta. Lisäksi yritykset voivat tutkimuksen avulla pyrkiä parantamaan omaa mediaviestintäänsä sekä välttämään menneisyydessä tehtyjä virheitä.