Palvelumuotoilun osaajat : kartoitus Matkailun ja elämystuotannon osaamisklusterin Jyväskylän osaamiskeskukselle
Wiik, Riina; Liekkinen, Mirka (2010-09-02T08:32:16Z)
Wiik, Riina
Liekkinen, Mirka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2010-09-02
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1243250994-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1243250994-1
Tiivistelmä
The aim of the thesis was to chart background information for Know-how Cluster of Tourism and Experience Production, Jyväskylä Know-how Centre for their future Service Design– projects. Service Design is a rising field of expertise and a new customer-oriented way to improve services. The Jyväskylä Know-how Centre will be one of the pioneers of this field in Finland. The aim of the thesis was to chart the national and international experts of Service Design for the centre, which will help the centre create networks. The survey was conducted by collecting the data electronically and the method used was the socalled snowball -method. The survey began with a few keywords which were entered into the Internet’s search engine Google, which gave the first survey -results. The next results were then found based on these findings. The method was used until the new results found led back to the beginning. Then the results of the survey, the names of the experts of Service Design, were collected together by using Microsoft’s Visio-program. The result of the thesis was a survey of the national and international experts of Service Design. The findings were put together as a clear chart, containing information, such as contact information, in an easily usable form. The report –part of the thesis also includes interviews of companies which have used Service Design. The aim of the interviews was to find out if the companies felt that there were actual benefits in using Service Design. The report also includes some examples of the tools used in Service Design. Service Design is a new, rising and growing field of expertise and it is important to remember that the survey shows what the world of Service Design looks like at the moment. Hopefully the results of the survey will be useful in the future, too, as the field of Service Design establishes. Then the real experts of the field will stand out better, and among them there will probably be many of the names found in the survey. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Matkailun ja elämystuotannon osaamisklusterin Jyväskylän osaamiskeskukselle taustatietoja heidän tulevia palvelumuotoiluprojektejaan varten. Palvelumuotoilu on tulevaisuuden osaamisala, joka yhdistää monitieteellisesti eri alojen osaamista palveluiden kehittämiseksi asiakkaan näkökulmasta. Jyväskylän osaamiskeskus tulee olemaan tämän alan uranuurtajia ja kehittäjiä Suomessa ja tarkoituksena oli kartoittaa palvelumuotoilun tämän hetkisiä osaajia Suomesta ja maailmalta. Kartoitus auttaa verkostoitumaan alan osaajien kanssa, mikä tarjoaa lähtökohdat Jyväskylän osaamiskeskuksen palvelumuotoilulle. Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä tiedonhakuna niin sanottua lumipallo-menetelmää mukaillen. Lähtökohtana oli muutama hakusana, joiden avulla Internetin hakukoneella löydettiin ensimmäiset kartoitustulokset. Näiden kautta taas edettiin uusiin hakusanoihin ja uusiin löydöksiin. Näin edettiin kunnes uudet hakusanat alkoivat viedä takaisin vanhoihin tuloksiin. Tulokset, eli kartoitus palvelumuotoilun keskeisistä osaajista, koottiin selkeäksi kartaksi Microsoftin Visio-ohjelmalla. Opinnäytetyön tuloksena on kartoitus palvelumuotoilun kansallisista ja kansainvälisistä osaajista. Tulokset on koottu selkeäksi kartaksi, josta on helppo poimia haluttuja tietoja, kuten yritysten nimiä ja yhteystietoja. Raporttiosaan on myös haastateltu palvelumuotoilua käyttäneitä yrityksiä niiden kokemuksista palvelumuotoilun konkreettisista hyödyistä. Raportissa käsitellään myös esimerkkejä palvelumuotoilussa käytetyistä työkaluista. Palvelumuotoilu on uusi ja koko ajan kasvava osaamisala, ja siksi on tärkeä muistaa, että kartoitus kuvaa palvelumuotoilun osaajien tämän hetkistä tilannetta. Työn tuloksista on kuitenkin toivottavasti hyötyä myös tulevaisuudessa, kun palvelumuotoilu vakiinnuttaa asemansa. Samalla myös alan tärkeimmät osaajat nousevat selkeämmin esille, ja näiden joukossa on todennäköisesti monia kartoituksessa esiintyviä nimiä.