Jämsän seudun matkailuyrittäjien näkemyksiä markkinointi- ja verkostoyhteistyöstä
Leponiemi,Tanja (2006)
Leponiemi,Tanja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-175
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää Jämsän seudun matkailuyrittäjien näkemyksiä ja motiiveja matkailun markkinointiin sekä yhteistyöhön muiden yrittäjien kanssa. Yritysnäkökulman lisäksi selvitettiin kunnallisen puolen näkökantoja asiaan. Tutkimuksessa tehtiin matkailualan yrittäjille kysely, joka toteutettiin kokonaisotantana. Kysely lähetettiin joulukuun alussa kirjeitse ja sähköpostilla 102 matkailualan yrittäjälle. Kirjeitse kyselyn sai 32 henkilöä ja sähköpostitse 70 henkilöä. Vastauksia tuli 33 kappaletta, eli 34 prosenttia kokonaismäärästä. Lisäksi työssä haastateltiin Jämsän ja Jämsänkosken kaupunginjohtajia sekä Kuhmoisten hallintojohtajaa. Haastattelut toteutettiin strukturoituna yksilöhaastatteluna. Vaikka kyselyn vastausprosentti jäi alhaiseksi, saatiin kyselyyn vastanneilta yrittäjiltä arvokasta tietoa yritysnäkökulmasta. Tuloksista kävi ilmi, että halua markkinointiin ja yhteistyöhön löytyy. Yhteistyön kehittäminen vaatii tietoa, taitoa, kärsivällisyyttä sekä aitoa kiinnostusta. Kuntasektorinnäkökulmasta haastatteluissa kävi ilmi, että tulevaisuudessa seudun matkailua kehitetään verkostomaiseksi ympärivuotiseksi matkailukeskukseksi, jossa veturina toimii Himos. Opinnäytetyö on ajankohtainen, koska markkinointi, yhteistyö ja verkostoituminen ovat seudun tulevaisuuden kehittymisen kannalta avainsanoja. Työ antaa näkökulmaa matkailuyrittäjien ja kuntasektorin toimijoiden näkemyksistä matkailun markkinoinnissa ja yhteistyössä. The purpose of the study was to examine the perceptions and motives of tourism industry entrepreneurs concerning marketing and cooperation with other entrepreneurs in Jämsä region. The study also reviewed a communal point of view. The survey included a questionnaire, which was implemented with total sampling. The questionnaire was sent by mail and email to 102 tourism industry entrepreneurs in Jämsä region in the beginning of December. 32 entrepreneurs received the questionnaire by mail and 70 by email. In total 33 answered the questionnaire, which was 34 % of the total. In addition, the mayors of Jämsä and Jämsänkoski and director of administration in Kuhmoinen were interviewed. The interviews were executed as structured interviews. Although the percentage of answers was low, valuable information fromthe business viewpoint was gathered from the entrepreneurs. The results indicated that there is interest in marketing and cooperation among the entrepreneurs. Developing cooperation demands knowledge, skills, patience and real interest in the project. From the interviews with the municipal leaders it was discovered that the travel industry entrepreneurs will develop cooperation to create a networked all-year-round tourism centre in the area, in which Himos will be the top enterprise. The study is topical since marketing, cooperation and networking are keywords in the future development of the travel industry in the region. The study gives a perspective on both the enterprises' and municipal sector's viewpointsof tourism industry marketing and cooperation.