Kuopion Huviretken uuden ruokalistan ja kokoustilojen myynninedistämiskampanja lähialueen yrityksille
Marttinen, Päivi (2006)
Marttinen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-45
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-45
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä tunnetuksi kohdeyrityksen ravintola- ja kokouspalveluja alueella sijaitseville lähiyrityksille noin kahden kilometrin säteellä Huviretkestä. Valituista yrityksistä puolet oli uusiaasiakkaita ja puolet jo asiakasrekisterissä olevia yrityksiä. Ravintolan ruokalista vaihtui huhtikuussa 2005, ja sitä haluttiin esitellä yrityksille. Myös kokoustilojen käyttöastetta haluttiin nostaa. Tutkimus toteutettiin myynninedistämiskampanjana pitämällä Restel-ketjun tapahtumista ja Huviretken palveluista kertova aamiaisinfo Huviretkessä kohdeyrityksien edustajille. Lisäksi selvitettiin puhelinhaastatteluin kokous- ja ravintolapalveluja käyttävien asiakkaiden tyytyväisyyttä. Puhelinhaastatteluihin vastasi kaikki kuusi asiakasta, joille haastattelusuunnattiin. Tutkimus osoitti, että aamiaisinfon tyyliset infotilaisuudet ovat hyvä keino luoda uusia asiakassuhteita ja hoitaa vanhoja, joten työtä voidaan käyttää Restel-ketjun muissakin toimipaikoissa mallina. Työ oli avuksi uusien asiakkaiden hankinnassa, sillä päivitettyä asiakasrekisteriä voidaan käyttää hyväksimarkkinoidessa uutta kokouskabinettia ensi vuoden alussa. Edellytyksenä sille, että Huviretki tarjoaa Kuopion laadukkaimpia kokous- ja ravintolapalveluja, on yrityksen parannettava kokoustilojen viihtyisyyttä ja kokous- ja ravintolapalvelujen markkinointia halutuille kohderyhmille sekä pidettävä yllä erinomaista palvelukokonaisuutta. Puhelinhaastattelun tulokset viittasivat asiakkaiden olevan tyytyväisiä palveluun ja kokouspaketteihin, mutta kokoustilojen viihtyisyyteen tulisi kiinnittää huomiota, sillä epäkäytännölliset kokoustilat vievät asiakkaita kilpailijoille. Remontin jälkeinen markkinointikampanja uudistuneesta Huviretkestäkokoustiloineen voisi olla seuraavan tutkimuksen aiheena. Tutkimus sisältäisi asiakashankinnat, uusien kanta-asiakkaiden etsimisen, ja jo vakiintuneiden kanta-asiakassuhteiden hoitamisen Kuopion alueella. The goalof this thesis was to make local enterprises aware of the restaurant and meeting services of Huviretki. The target enterprises included companies within a distance of approximately two kilometers from the Hotel Cumulus Kuopio. The menu of the Restaurant was changed in April 2005, therefore the menu needed to be made known among the directors of the enterprises. Another goal was to increase the cost-effectiveness of the meeting facilities. The survey was carried out as a sales promotion campaign by organizing information session about Restel chain in therestaurant Huviretki to directors of enterprises during breakfast. Directors ofsix enterprises were phone interviewed on customer satisfaction. Their thoughtswere analyzed as a part of the research data. The research proved that information like this is a good way of creating new customer relationships and caring the old customer relationships. The results of this thesis can be taken used in other restaurants of the Restel chain. The research was useful when promoting services to new customers, because the updated customer register can be also used when marketing the new meeting room to be opened in January 2006. The requirementsfor Huviretki to offer the classiest meeting and restaurant services in Kuopio demand improving the atmosphere of the meeting rooms and the marketing of the restaurant and meeting rooms to the desired target customer groups and providing an excellent service entity. The results of the phone interviews showed that the customers were satisfied with the service and packages connected with meetings but the company should pay attention to the atmosphere of their meeting facilities, because inconvenient meeting rooms push customers to the competitors. The sales promotion of the reformed Huviretki with a new meeting room could be the nextcase of research. The survey would include customer acquirements, searches for new regular customers and the old regular customer care in the Kuopio region.