Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ravintola-ala ja uusi tupakkalaki

Sulola, Jari (2006)

Avaa tiedosto
TMP.objres.174.pdf (178.9Kt)
Lataukset: 


Sulola, Jari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-184
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ravintola-alan yrityksille tärkeiden sidosryhmien asenteita uudistuvaa tupakkalakia kohtaan. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka uusi tupakkalaki vaikuttaisi ihmisten halukkuuteen asioida ravintoloissa. Tutkimusmenetelmiksi valittiin mediatutkimus ja strukturoitu haastattelu. Mediatutkimuksessa etsittiin uutta tupakkalakia koskevia kirjoituksia kolmen eri sidosryhmän ammattilehden vuosikerroista. Kunkin sidosryhmän osalta mediatutkimuksen tuloksista laadittiin SWOT-analyysit. Haastattelun tulokset esitetään taulukkoina. Mediatutkimuksen perusteella saatiin selville, että yrittäjät ovat varsin epäluuloisia uutta lakia kohtaan. He epäilevät uuden lain vaikuttavan negatiivisesti asiakasmääriin ja - viihtyvyyteen ravintoloissa. Henkilöstö on asiasta samoilla linjoilla, mutta pitää uutta lakia kuitenkin tärkeänä, pääasiassa sen työolojen terveellisyyttä edistävien seikkojen takia. Myös terveystutkijat ovat terveysvaikutusten valossa vakuuttuneita uuden lain tarpeellisuudesta. Yleisön haastattelun perusteella voidaan sanoa, että uusi tupakkalaki ei tule vähentämään anniskeluravintoloiden asiakasmääriä. Vaikutus saattaa olla päinvastainen. Erityisesti keski-ikäiset uskoisivat käyvänsä ravintoloissa useammin kuin ennen lain muutosta. Suurin osa tupakoitsijoistakin uskoo viihtyvänsä tupakkatilalla varustetuissa ravintoloissa yhtä usein kuin ennen lakimuutosta. Lain kovimpia vastustajia ovat tupakoitsijat ja nuoret. Kaiken kaikkiaan odotettavissa on, että lain vastustus vähenee nopeasti lain käyttöön oton jälkeen. Näin on tapahtunut muissakin Euroopan maissa. Myös vaikutukset ravintoloiden myynteihin ja asiakasmääriin ovat esimerkkimaissa olleet odotettua vähäisempiä.
 
The aim of this work was to study the attitudes toward the new law prohibiting smoking in restaurants and other work associated places in Finland. It was also studied how the new law will affect customer's visits to restaurants and bars. The chosen work methods were media research and structured interview. The media research was conducted by reading through volumes 2004 - 2005 of four professional journals, and writing down all the comments concerning the new tobacco law in Finland. The comments found were then analyzed by SWOT analysis. The results of the analysis are presented in tables. The media research revealed that according to the entrepreneurs the new law would affect negatively the restaurant sales and the comfort felt by the customers. The restaurant personnel saw the new law in the same way as the entrepreneurs, withthe exception of the positive health effects on their work environment. The health researchers welcomed the new law because of its positive health effects for both the personnel and the public. As the interview results showed, the new law will only have a minor effect on sales in the restaurant business if any effect at all. Particularly the middle-aged people think that the new law will have a positive effect on their frequency of visits to the restaurants. Even most of the smokers think that the new law will not affect much their frequencyof visits to the restaurants. Young people and smokers are the groups that mostly resist thenew law. But as the example of other European countries shows, it can be expected that the resistance against the law will quite rapidly turn to positive as the law will go into effect. The effects on sales and frequency of customer visits have also been smaller than expected.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste