Jyväskylän Messut Oy:n näyttelytekniikan palvelujen kehittäminen
Piispa, Enni (2007)
Piispa, Enni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-533
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Jyväskylän Messut Oy:n Näyttelytekniikan palvelujen laatua messuilla käyviä yrityksiä haastattelemalla. Haastatteluja analysoimalla selvitettiin Näyttelytekniikan palvelujen ja prosessien nykytilanne sekä niiden toimivuus käytännössä. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelujen avulla. Haastateltaviksi pyydettiin nimeltä mainitsemattomia yrityksiä, jotka ovat olleet näytteilleasettajina eri messuilla Jyväskylän Paviljongissa. Haastattelut suoritettiin keväällä 2006, minkä jälkeen tutkimusmateriaali analysoitiin yhdessä Jyväskylän messut Oy:ltä saatujen tietojen sekä teoreettisen tietoperustan pohjalta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Jyväskylän Messut Oy:n Näyttelytekniikka tarvitsee kokonaisvaltaista toimintatapojen päivitystä. Teemahaastattelujen tuloksista avautui paljon pieniä, mutta huomiota kaipaavia alueita yrityksen toiminnassa. Messurakennuttajia käyttävät asiakasyritykset haluavat herättää huomiota ja viestittää yrityksensä arvoja sekä asenteita osastojensa ulkonäöllä. Jyväskylän Messut Oy:n Näyttelytekniikka ei näitä tarpeita haastateltavien mielestä pystynyt täyttämään tarpeeksi hyvin. Tutkimus osoitti Näyttelytekniikan tarvitsevan nuorennusleikkausta tarjouksen lähettämisestä lopputuotteeseen saakka. Positiiviseksi haastateltavat kokivat avaimet käteen 'palvelun, mutta vain harva yritys oli käyttänyt tällaista palvelua muuten kuin tilapäisenä ratkaisuna. Tutkimus luo pohjan ja tarjoaa teoreettisen tietoperustan, jolla yrityksen on helpompi harkita tulevaisuuden ratkaisuja. Tunnistamalla Näyttelytekniikan potentiaalin voidaan toiminnalle avata monia mahdollisuuksia, ja kartoittamalla liiketoiminnan heikkoudet pystytään vahvistamaan palvelun laatua ja hyödyntämään nykyisiä resursseja. The objective of this Batchelor's thesis was to examine and develop the service quality of exhibition- technique department of Jyväskylä Fair Ltd by interviewing exhibitors. The purpose of interviews was to obtain data in order to clarify and analyse current situation and service level of exhibition- technique department. The empirical research was conducted by using qualitative research methodology.Research data was obtained from in-depth interviews. The interviewees were companies who had participated to exhibitions organized by Jyväskylä Fair Ltd. The interviews were carried outin the spring of 2006. Afterwards, research data was analysed in accordance with background information provided by Jyväskylä Fair Ltd and theoretical framework acquired from academicliterature. The research results revealed that working methods of technical department needto be modified. In addition, research results indicate several issues in need of further development and offered a number of preliminary suggestions on improvement. . Fair exhibitors seek to rouse their possible customers' attention and inform them about the company values by the appearance of the fair stands. Based on research result, the exhibitiontechnique department can not at the moment satisfy their customers' expectations. According to research results, exhibition- technique department need to develop their service process at every level. The purpose of this research was to give guidelines and propositions which would benefit future development plan of exhibition- technique department of Jyväskylä fair Ltd. Before being able to strengthen and improve service quality, one must recognise and analyse company's weakness and already existing resources.