Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ammattina kokki: kokin työn ammattitaitovaatimukset

Väänänen, Virpi (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.115.pdf (889.2Kt)
Lataukset: 


Väänänen, Virpi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-125
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kokin työnkuvaa ja yleisiä ammattiin liittyviä osaamisalueita Ähtärin ammatti-instituutin vaikutusalueella. Työssä selvitettiin, miten kokit kokivat työnkuvansa ja onko siinä ollut muutoksia viime vuosina. Lisäksi selvitettiin koulutuksen vaikuttavuutta työhön, työn arvostamista (oma/esimies), mielekkyyttä ja haastelellisuutta sekä työtehtävienjakaantumista työvuoron aikana, oman työpaikan valmiuksia tehokkaaseen työhön, vastuullisuutta työssä sekä työkykyä. Ruoanvalmistuksen osiossa selvitettiin, mitkä ruokalajit valmistetaanalusta alkaen itse ja missä ruokalajeissa käytetään teollisuuden puolivalmisteita tai valmistuotteita. Työssä kartoitettiin myös, miten kokit kokevat työssäoppijat työpaikalla ja mitä tietoja ja taitoja opetustyössä tulisi enemmän korostaa. Tavoitteena oli saada tietoa, mihin asioihin kokkien koulutuksessa pitäisi keskittyä. Tutkimusmetodiksi valittiin sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen tutkimustapa. Kyselytutkimus tehtiin 16 yritykseen ja siihen vastasi 46 kokkia (19 miestä ja 27 naista). Kyselyaineiston keruussa ja analysoinnissa on käytetty INKA - ohjelmaa (Jyväskylän Yliopiston Täydennyskoulutuskeskuksen Internetavusteinen kysely). Kyselyn vastauksista selvisi, että kiire lisää työn vaativuutta, ja toisaalta puolivalmisteet ja valmisruokatuotteet ovat vallanneet alaa, jotka ovat tulleet osaltaan kiirettä helpottamaan. Puolivalmisteiden ja valmisruokatuotteiden yleistyminen on helpottanut kokin työtä merkittävästi, mutta samalla ruoista tulee helposti saman makuisia, kun samoja pohjatuotteita käytetään useisiin annoksiin. Koulutuksessa kannattaa edelleen korostaa myös perinteisiä työtapojaja kädentaitojen harjaannuttamista. Ammatillisessa peruskoulutuksessa tulisi oppilasta ohjata sellaisiin työtapoihin ja menetelmiin, jotka kehittäisivät nopeutta ja oma-aloitteisuutta ja jotka säästäisivät aikaa ja oppilasta itseään. Ammattiin valmistuneiden on voitava luottaa, että heidän koulutuksensavastaa työelämän tarpeita. Koulutuksen on oltava kiinteässä yhteydessä elinkeinoelämään.
 
The purpose of this thesis was to define the job description and general professional skills of a cook in the sphere of influence of Ähtäri Vocational Institute. A survey was conducted to find out how cooks experienced their job description and if there had been changes during the past years. Among other things the effectiveness of the cook's vocational education on their work, the appreciation of (own/superior), the meaningfulness and challenges of the work, distribution of the tasks during a duty preparedness of the workplace for effective working, and their responsibility and ability to work were studied. In the section on cooking it was studied which dishes were prepared from scratch , which dishes were cooked from semifinished products and which dishes were finished products and which were not cooked at all. The survey also gave answers on how cooks felt about trainees and what were the skills and subjects to underline in vocational education. The methods of this study were qualitative and the quantitative. The survey wasmade in 16 enterprices and 46 cooks (19 males and 27 females) responded. The inquiry was conducted and the results analysed by INKA- program. The results of this survey showed that hurry increases the demandiness of working. Semifinished and finished products are gaining ground rapidly in cooking and they help in the hurry and also ease the cooks work but, on the other, hand the dishes are starting to taste the same because the same base products are used in many different dishes. In the cook's vocational education the training of traditional working methods and skills have to be underlined. In schools the students should be guided towards working methodsthat develop speed, initiative and methods that would save time and the student him/herself.The graduates of vocational school must be able to trust that their education responds to thedemands and needs of working life. The education has to be closely linked to business life.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste