Asiakkaiden tyytyväisyys pönttöuuniin ja palvelun laatuun
Häkkinen, Sani (2008-05-05)
Häkkinen, Sani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214473435-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214473435-8
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tyytyväisiä Tmi Mika Häkkiseltä pönttöuunin ostaneet asiakkaat ovat saamaansa palveluun ja tuotteeseen. Työn tilasi Toiminimi Mika Häkkinen. Tutkimus oli laadultaan kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimus toteutettiin surveytutkimuksena, jossa tutkimusotos oli kaikki pönttöuunin ostaneet asiakkaat. Yhteystietoja oli 52 asiakkaalle, jotka kaikki tavoitettiin, joten vastausprosentiksi muodostui 100 %. Tieto kerättiin puolistrukturoituna puhelinhaastatteluna 24.2. – 2.3.2008 välisenä aikana. Vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla. Tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat olivat pääasiassa hyvin tyytyväisiä sekä saamaansa palveluun että ostamansa uunin laatuun. Palvelun laajentamiseksi osa asiakkaista toivoi, että voisi ostaa uunin valmiiksi maalattuna tai saada tietoa uunia maalaavista ammattilaisista. Internet-sivuille toivottiin lisää kuvia valmiista pönttöuuneista ja esimerkkikuvia erilaisista suuluukkumalleista. Myös tuotteen laatuun vastaajat olivat suurimmaksi osaksi erittäin tyytyväisiä. Toiveissa oli pystyä halutessaan valitsemaan tuhka- ja nuohousluukkujen malliksi joko vaatimattomampi tai koristeellisempi vaihtoehto. Asiakkaat olivat tyytyväisiä myös tuotteen toimitukseen, ja kaikki vastaajat olivat valmiita suosittelemaan tuotetta ystävilleen. Vastaajista reilu kolme neljäsosaa oli saanut tiedon yrityksestä internetistä. Tutkimuksen avulla yritys saa arvokasta tietoa asiakkaiden mielipiteistä, kokemuksista ja siitä, mitä nämä arvostivat uunia hankkiessaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä tuotetta ja palvelua entistäkin paremmaksi. Tehtyä tutkimusta voidaan hyödyntää yrityksessä tulevaisuudessa tehtävissä vastaavanlaisissa asiakastyytyväisyystutkimuksissa.