Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sivistyksellisen merkityksen ilmeneminen opetussuunnitelman perusteissa

Tolppanen, Saila (2009-01-15)

 
Avaa tiedosto
jamk_1237880762_8.pdf (261.3Kt)
Lataukset: 


Tolppanen, Saila
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-01-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1237880762-8
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli opetussuunnitelman kehittäminen. Tarkoituksena oli selvittää ammattisivistys käsitteenä ja sivistyksellisen sisällön esiintyminen matkailu-, ravitsemis- ja talousalalla suurtalouskokin koulutuksen opetussuunnitelman ja työssä oppimisen suunnitelman perusteissa. Yhdeksi ydinteemaksi nousi kasvatus. Tutkijoilla on erilaisia käsityksiä tutkimistaan asioista riippuen siitä, millaisen näkökulman he tutkittavaan kohteeseen valitsevat. Tätä kautta tarkentui lähestymistapa aiheeseen. Tutkimus on filosofinen laadullinen tutkimus. Tutkimusongelmaa selvitetään ontologian perustelemana. Ontologia eli oppi olevaisesta on filosofian osa-alue, jossa pohditaan, millainen todellisuus perimmiltään on. Ontologia esittää kysymyksiä todellisuudesta ja siitä, mikä on todellista.
Tutkittavalle tekstille esitettiin kysymyksiä sivistyksen näkökulmasta. Aluksi määriteltiin ja etsittiin aineistosta sanat, jotka liitetään sivistyksen ytimeen. Sen jälkeen aineistosta etsittiin ne kohdat, joissa ontologiseen tarkasteluun perustuen tulkintani mukaan oli sivistyksellinen viittaus ja jotka nousivat esille ammattisivistyksen käsitteen kautta.
Aineistona oli käytössä oleva opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteet, catering-alan perustutkinto. Tutkimus tehtiin pääasiassa kesän ja syksyn 2008 aikana. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää uusia opetussuunnitelmia laadittaessa siten, että sivistyksellinen painoarvo opetuksessa huomioidaan entistä paremmin ja epäeettiseksi tulkittu sisältö muotoillaan kestävällä tavalla. Tutkimus antaa kehittämisvihjeitä opetussuunnitelmien perusteiden muuttamiseen siten, että eettisyys, esteettisyys, työmoraali ja työn laatu kehittyvät ja kasvavalle mahdollistuu hyvä elämä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi käsitys siitä miten ja kuinka suuressa määrin opetussuunnitelman perusteissa on sivistyksellistä ainesta. Ymmärrys kasvattamisen merkityksestä sivistyksen ja ammattisivistyksen sekä hyvän elämän saavuttamisessa sisäistyi selvitystyössä oheistuotteena.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste