Näytä suppeat kuvailutiedot

Teemat ja tarinat 4-6 -vuotiaiden lasten vapaissa piirustuksissa

Tuomainen, Sanna-Mari (2006)

dc.contributor.authorTuomainen, Sanna-Mari
dc.date.accessioned2010-09-02T08:33:38Z
dc.date.available2010-09-02T08:33:38Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/17754
dc.description.abstractKoko teksti, Tiivistelmä, Abstract
dc.description.abstractOpinnäytetyössä selvitettiin, mistä aiheista 4'6-vuotiaat lapset mieluiten piirtävät ja ilmeneekö piirustuksissa joitain tiettyjä teemoja. Teemojen esiintyvyyttä piirustuksissa verrattiin erityisesti kahden eri ikäryhmän sekä sukupuolten kesken. Lapsen omien kokemusten jäsentäminen piirtämisen kautta sekä lastenkulttuurin näkyminen olivat huomion kohteena. Opinnäytetyössä pohdittiin myös sitä, kuinka piirtämistilanteilla voidaan tukea lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta. Piirustusten keruu toteutettiin helmikuussa 2006 Honkaharjun päiväkodissa Jyväskylässä. Piirustukset kerättiin kahdelta lapsiryhmältä, 4'5-vuotiailta sekä esiopetusryhmältä. Samalla kirjattiin ylös lasten kertomat tarinat omista piirustuksistaan. Yhteensä piirustuksia kertyi 41 kappaletta. Lisäksi haastateltiin kolmea Honkaharjun päiväkodin ohjaajaa. Piirustusten teemat voitiin jäsentää neljään eri tyyppiin: ihmisiin, lastenkulttuuriin liittyviin teemoihin, abstrakteihin teemoihin sekä karttoihin ja kaavioihin. Näistä selkeästi eniten oli ihmispiirustuksia, joista lähes kaikki olivat esiopetusryhmän piirtämiä. Lastenkulttuuriin liittyviä teemoja tuotettiin kummastakin lapsiryhmästä. Ritarit ja taistelut esiintyivät 4'5-vuotiaiden poikien piirustuksissa ja prinsessahahmot esiopetusryhmän tyttöjen piirustuksissa. Lisäksi piirustuksissa esiintyi suoraan televisiosta otettuja hahmoja. Abstrakteja piirustuksia piirsivät niin tytöt kuin pojatkin, mutta iältään he olivat 4'5- vuotiaita. Kaavioita ja karttoja piirsivät pelkästään pojat, jotka hekin olivat4'5-vuotiaita. Piirustustilanteissa tapahtuva vuorovaikutus nousi opinnäytetyön keskeiseksi seikaksi. Lasten välinen vuorovaikutus, leikki ja matkiminen innostavat lasta ja luovat uuden oppimista.Piirustustilanteet ovat oivia mahdollisuuksia myös aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukemiseen. Aikuinen voi omalla toiminnallaan innostaa lasta kuvalliseen ilmaisuun ja tukea lapsen luovuuden kehittymistä.
dc.description.abstractThe aim of the thesis was to find aout what are the favourite subjects of children aged 4 to 6 to draw about and are there any specific themes in their drawings. The appearance of different kind of themes in the drawings was compared between two different age group and also between the sexes. Attention was payed to outlining the experiences of a child through drawing and to the appearance of children's culture. How drawing can support the interaction between a child and an adult was also discussed in the thesis. The collection of the drawings was executed in February 2006 in Honkaharju day-care center of Jyväskylä. The drawings were collected from two goups of children aged 4 to 5 and from onepreeducational group. Simultaneously the stories told by children about their own drawings were registered. In total there were 41 drawings. Also three of the day-care center's teachers were interviewed. The themes in the drawings could be organized in four different types: people, maps and schemes, abstract themes and themes related to children's culture. The largest amount of drawingswas of people and nearly all of them were made by the pre-educational group. Both groups of children drew themes related to children's culture. Boys aged 4 to 5 drew knights and battles and girls in the pre-educational group drew princess figures. There was also appearance of familiar TV-figures in the drawings. Both girls and boys drew abstract drawings but they were aged 4 to 5. Maps and schemes were drawn merely by boys who also were 4 to 5 years old. The interaction in drawing situations became a central aspect of the thesis. The interaction between children, playing and imitating inspire the child and create learning. The drawing situations are also a great way to support interaction between a child and an adult. Adults can by their own action inspire the children to pictorial expression and support the development of a childs creativity.
dc.formatapplication/pdf
dc.languagefin
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.publisherJAMK University of Applied Sciencesen
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subjectopinnäytteet
dc.subjectkuvallinenilmaisu
dc.subjecttaidekasvatus
dc.subjectlapset
dc.subjectvuorovaikutus
dc.subjectpiirustus
dc.subjectpiirustukset
dc.subjectkvalitatiivinen tutkimus
dc.titleTeemat ja tarinat 4-6 -vuotiaiden lasten vapaissa piirustuksissa
dc.title.alternativeThemes and stories in free drawings by children aged four to six
dc.typeAMK-opinnäytetyö
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulufi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jamk-339
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot