"Elämä on taulu jonka voi itse maalata" : vanhempien ja työntekijöiden näkemyksiä päivähoidon taidekasvatuksesta
Parantainen, Johanna (2007)
Parantainen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien ja työntekijöiden näkemyksiä päivähoidon taidekasvatuksesta ja miten ne mahdollisesti eroavat toisistaan. Tavoitteena oli myös tutkia missä roolissa taidekasvatus nähdään päivähoidon sisältöjen kokonaisuudessa sekä selvittää onko taidekasvatuksentoteuttamisessa jotain parannettavaa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Karstulan kunnan kanssa ja siihen osallistuivat kunnan päivähoitoyksiköiden työntekijätja päivähoidossa olevien lasten vanhemmat. Opinnäytetyö toteutettiin pääosin kvalitatiivisena, mutta siinä on myös kvantitatiivisia piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake. Kyselylomake sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Työn tulokset osoittavat, että sekä vanhemmat että työntekijät näkevät taidekasvatuksen olevan tärkeä lapsen kasvua ja kehitystä tukeva tekijä. Eri taiteenlajeja arvostetaan tasaisesti ja niitä toteutetaan päivähoidossa vastaajien mukaan keskimäärin monipuolisesti. Taiteellinen toiminta nähdään pääosin merkittävänä elämänalueena sekä vastaajien omassa että lasten elämässä ja sen rooli päivähoidon sisältöjen kokonaisuudessa on olennainen. Erot vanhempien ja työntekijöiden näkemysten välillä ovat vähäisiä. Suurimmat mielipide-erot liittyvät perhepäivähoidon taidekasvatuksen tarpeellisuuteen ja toteuttamiseen tai sen esteisiin. Tulosten perusteella keskeisimmät taidekasvatukseen liittyvät parannusehdotukset koskevat vanhempien ja työntekijöiden välisen tiedonkulun kehittämistä. Myös taidekasvatuksen toteuttamiseen vaikuttavat ulkoiset tekijät, kuten ajan jatilan järjestäminen sekä lapsiryhmän rakenne, mainitaan taiteelliseen toimintaan vaikuttavina ongelmakohtina. The purpose of this study was to determine parents' and early education employees' opinions about day-care's art education and how they possibly differ from each other. The intention was also to examine the role of art education within day-care's entirety and to find out if there is need for development. The Bachelor's thesis was made with cooperation with Karstula community and the participants were community's day-care employees and the parents of children at day-care. The research is mainly qualitative, but there are some quantitative elements as well. and the material was collected with a questionnaire. The questionnaire contained structured and open questions. The results show that both parents and employees consider art education an important factor in supporting children's growth and development. According to respondents different forms of art are equally appreciated and they are implemented in versatile ways at day-care. Artistic activity is mainly regarded as significant part of life in both the respondents' and children's life and its role in day-care's entirety is essential. The differences between parents' and employees' opinions were scarce. The biggest differences concerned the necessity and implement of art education or its obstacles in family day-care. Based on the results of this study the central art education's improvement suggestion concern the develop of communication between parents and employees. The external factorsof carrying out art education, such as arranging time and space and the structure of the group of children in day-care were also mentioned as problems in artistic activity.