Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pois alta olen kiukkuinen : oman tahdon hallinnan harjoitteluvaiheessa olevien lasten vanhempien vertaisryhmä

Julin, Janette; Sarkonen, Anne (2007)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.486.pdf (418.6Kt)
Lataukset: 


Julin, Janette
Sarkonen, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-495
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus oli järjestää oman tahdon hallinnan harjoitteluvaiheessa olevien lasten vanhempien vertaisryhmä. Ryhmän kesto oli kuusi kertaa, kaksi tuntia kerrallaan. Ryhmässä käytiin oman tahdon hallinnan harjoitteluvaiheeseen liittyviä erilaisia asioita pääsääntöisesti keskustellen. Käytimme myös Pesäpuun ja Äitiverkko ohjaajakoulutuksen toiminnallisia menetelmiä. Työllämme oli ennaltaehkäisevä merkitys. Ryhmän suunnitteluun ja toteutukseen valitsimme teoreettisiksi viitekehyksiksi sosiaalipedagogiikan, joka sisältää: kasvatuskumppanuuden, varhaisen puuttumisen, dialogin ja vertaisryhmätoiminnan. Toinen teoreettinen viitekehys oli ratkaisu- ja voimarakeskeinen työote. Opinnäytetyötämme voi jatkossa hyödyntää erilaisissa ryhmätoiminnoissa.
 
The purpose in this Bachelor's thesis was to find out if peergroup can help parents whose children are in negative age. The group was part of the national family project. The group came together six times, two hours at a time. In the group meetings parents and counsellors discussed the problems they had with children in negative age and how they solved those situations. As a support forplanning and counselling we used ideas of Functional tools for working. The research problem of the study was to try to find out if the peer group had positive and preventive effects for children's and families' well-being. At the same time we aimed to develop our professional skills as group counsellors. We used social pedagogical framework emphasising especially ECEC -partnership, early intervention, dialogue and peer group -working. Another part of our theoretical framework wassolution-focused thinking and problem solving. The research methodology was based on qualitativeaction research. The data was collected by participatory observation and questionnaire. The results pinpoint that the parents' peer group gave parents and their children useful help for solving day-to-day problems. In the first place, parents got time of their own when they came to the group meetings. Furthermore, when parents had an opportunity to discuss with other parents in similar situations, they felt that they could manage easier in problematical situationsat home. Preventive aspect was one of the most important focus in this work. Group counselling was also one way to support our professional growing. In future this Bachelor's thesis can be helpful for those people who are planning to start new group with same aspects. As a conclusion we think that peer group working is suitable, preventive way tosupport parents whose children are in negative age.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste