Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Keskellä seniorin arkea : tavaratalon tiloissa toimiva ennaltaehkäisevä palveluohjaus Jyväskylässä

Säikkä, Marja (2007)

Avaa tiedosto
TMP.objres.469.pdf (415.1Kt)
Lataukset: 


Säikkä, Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-478
Tiivistelmä
Palveluohjauksella voidaan auttaa asiakkaita löytämään heidän tarvitsemiansa palveluita ja lisätä heidän itsemääräämisoikeuttansa. Kirjallisuus osoittaa, että palveluohjausta voidaan toteuttaa eri tasoilla. Yhteisöllisellä palveluohjauksella tarkoitetaan sellaista palveluohjausta, jonka kohteena on laaja joukko ihmisiä, koko yhteisö. Se on luonteeltaan kertaluonteista ja informatiivista. Yhteisöllinen palveluohjaus on ennakoivaa työtä, jonka tavoitteena on luoda kestäviä palveluratkaisuja. Jyväskylän kaupungin kotihoidossa palveluohjausta toteutetaan ennaltaehkäisevien kotikäyntien ja yhteisöllisen palveluohjauksen menetelmillä. Jyväskylässä yhteisöllistäpalveluohjausta toteutetaan alueellisissa päiväkeskuksissa palveluohjauspäivinä, seniorien verkkopalvelun, teemapäivien, messujen sekä tavaratalon tiloissa toimivan palveluohjauspisteen avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää,millaisia asiakkaita tavaratalon tiloissa toimiva palveluohjaus tavoittaa, millaisissa kysymyksissä sen puoleen käännytään ja mikä sen merkitys on. Tutkimuksessa on etsitty keinoja toiminnan kehittämiseksi asiakashaastattelujen ja palveluohjaajien haastattelujen avulla. Tavoitteena on ollut selvittää, miten palveluohjauksen tavoitettavuutta voitaisiin parantaa, ja miten sen sisältöä ja toimintaa voitaisiin kehittää. Haastattelut osoittivat, että asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluohjauspisteen toimintaan ja pitävät sen olemassaoloa erittäin tärkeänä. Keskeisiksi kehitystarpeiksi koettiin tilajärjestelyjen ja palveluohjaajien varahenkilöjärjestelmän parantaminen. Matalan kynnyksen palveluohjaus on toimintamuotona uusi, mutta tarpeellinen. Se lisää ikääntyneiden palvelutietoisuutta ja tukee heidän kotona asumistaan. Jyväskylän kaupunki käyttää tutkimustuloksia hyväkseenpalveluohjauspisteen toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.
 
Service coordination is a way to help clients find the services thatthey need and increase their autonomy. The literature shows that there are several different levels in service coordination work. The term 'community service coordination' is used for a work which reaches large amount of people, the whole community. It is described as a short-termed and informative work. It is also preventing work, aiming to create long lasting service solutions. In a home care of Jyväskylä municipality the methods of service coordination are used by making preventing home visits and using community service coordination. The method of community service coordination is used in local day centres, websites for seniors, theme days, fairs and the service coordination which is located in a supermarket. The aim of research is to find out, what kind of clients service coordination located in a Supermarket can reach, what kind of questions the clients have, and what is the meaning of this kind of service point. The research has been searching for the tools to develop the quality of that service point. Methods of research have been interviews of clients and case managers. The target has been to find out, how the reaching of that service coordination point and its contents could be developed. Interviews have pointed out that clients are satisfied with the work of service coordination point, and value its existence very significance. As an essential developing needs were considered the room arrangements and improving the working arrangements. The service coordination in a public place is anew but a necessary way to work. It increases the elderly peoples' knowledge ofservices and enhances their chances to live at home longer. Jyväskylä municipality will use the results for planning and developing work in that service coordination point.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste