"Laatuaikaa tyttöjen kanssa" : moniongelmaisten nuorten tyttöryhmän toiminta Keravalla
Taipale, Ainokaisa (2006)
Taipale, Ainokaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-343
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on toiminnallisesti etsiä ja löytää niitä menetelmiä, joilla tuetaan ryhmässä moniongelmaisten nuorten tyttöjen elämänhallintaa, päihteettömyyttä sekä siihen liittyviä ongelmia. Ryhmätoiminnan tarkoituksena on kehittää moniongelmaisten nuorten tyttöjen sosiaalisia taitoja sekä vihan hallintaa. Tutkimustehtävinä oli selvittää mitkä toiminnot tukevat nuoria sekä ovat heille mielekkäitä; miten juuri tällä ryhmällä kehitetään tyttöjen sosiaalisia taitoja; millaiseksi tytöt itse kokevat ryhmän tärkeyden sekä miten itse ohjaajana onnistun ryhmätoiminnassa. Tutkimus toteutettiin Keski-Uudenmaan Päihdepysäkillä keravalaisille nuorille tytöille. Tutkimuksessa toimin itse ryhmänohjaajana moniongelmaisten nuorten parissa. Tutkimusaineistona olivat ryhmätapaamiset (7) sekä niiden suunnittelu, jotka on raportoitu tähän työhön. Lisäksi aineistona on käytetty palautteita asiakkailta ja työelämästä. Tutkimus on laadullinen ja tutkimusmenetelminä työssä on käytetty tapaustutkimusta ja osittain etnografista tutkimusta. Palautteet on avattu suoraan tekstiin analysoimatta ja niitä on esitelty myös suorien lainauksien avulla. Sosiaalisten suhteiden vähyys näyttäisi olevan yhteydessä terveen itsetunnon määrään, joilla molemmilla näyttäisi olevan yhteyttä päihteiden liikakäyttöön. Toiminnalliset menetelmät osoittautuivat olevan kaikista tehokkaimpia sekä mielekkäimpiä ohjatessa ryhmää moniongelmaisille nuorille. Nuoret kokivat ryhmätoiminnan erittäin tärkeäksi ja toivoivat sen jatkumista. Ryhmässä olleilla nuorilla oli huomattavissa kehitystä kommunikointitaitojen lisääntymisessä. Ryhmäläisissä oli myös havaittavissa sosiaalisen käyttäytymisen päätyyppien ilmenemistä. Tarve nostaa terveen itsetunnon tukeminen tärkeäksi tavoitteeksi ryhmätoiminnassa oli selkeä. Haasteina tutkimuksen toteuttamisessa olivat ryhmätoiminnan ennalta arvaamattomuus, tavoitteellisten ja mielekkäiden toimintojen toteuttaminen tasapainossa sekä ryhmäintervention ajankohta. Suurinongelma tutkimustyössä oli kirjallisuuden vähyys tai puute moniongelmaisten nuorten sosiaalisista taidoista. The purpose of this functional research is search and finds those methods, witch can support in group multiproblematical young girls life control, sobriety and problems connect that. The purpose of group activity is advance multiproblematical young girls social skills and anger control. The tasks were to find those activities which support young and are the same time sensible; how just this group can enhance girls social skills; how girls themselves feel the importance of the group and how do I myself succeed as a group director. The research was practice in 'Keski-Uudenmaan Päihdepysäkki' with young girls who lives in Kerava. In research I myself worked as a group director with the multiproblematical young. Research materialwere group meetings (7) and planning those, which both have been reported in this thesis. The research material is also feedback from the customers and working life. The research was qualitative and research methods were case study and sort of ethnographical study. The feedback has been opened straight to the text without analyses and some of the feedback has also presented in the form of the quotations. It seems that having only little social skills is connected to the number of healthy self-confidence, which both seems to be having connection to the too much controlled substance using. Functional activities prove to be most effected and sensible in group activity of multiproblematical young. Young thought that group was very important and they wish that it could continue. There was seen development in girls' communicative skills. There was also seen maintypes of social behavor in group members. In group activities came up a need to make the supporting healthy self-confidence also an important aim. Challenges in this research was that group activities were hard to anticipate, carry out activities in balance of aim and sensible and the moment of group intervention. The largest problem in this thesis was literature failing about multiproblematical young social skills.