Satuprojekti : sadut ja sadutus päivähoidossa
Kumpulainen, Sofia; Puusniekka, Marju (2008-10-20)
Kumpulainen, Sofia
Puusniekka, Marju
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-10-20
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1226317887-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1226317887-6
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee satujen ja sadutuksen käyttöä päivähoidossa sekä siellä tapahtuvassa kasvatustyössä. Tavoitteena on kannustaa, ohjata ja antaa ideoita satujen ja sadutuksen käyttöön sekä tuoda lasten ääntä ja kokemusmaailmaa näkyväksi lapsilähtöisyyttä ja lasten osallisuutta korostaen. Opinnäytetyössä tuodaan myös esille yhden päiväkodin kokemukset satujen ja sadutuksen käytöstä. Tavoitteena oli toteuttaa kaksi viikkoa kestänyt satuprojekti erään päiväkodin 4 – 6 -vuotiaiden lasten ryhmässä. Projekti piti sisällään satuihin ja sadutukseen liittyvää toimintaa siten, että ensimmäisen viikon aikana keskityttiin satuihin ja ryhmäsadutukseen ja toinen viikko kului yksilösadutusten parissa. Lasten yksilösadut kerättiin ryhmän yhteiseksi satukirjaksi. Tavoitteena oli oman toiminnan sekä päiväkotiin rakennetun satuhuoneen avulla kannustaa lapsia satujen pariin myös ohjatun toiminnan ulkopuolella. Satuprojektin toteuttamisen lisäksi opinnäytetyön aineisto hankittiin omien havaintojen kautta sekä erilaisin päiväkodin työntekijöille ja lapsille osoitetuin kyselyin. Kyselyjen avulla saatiin tietoa satujen ja sadutuksen käytöstä tässä kyseisessä päiväkodissa sekä kerättiin palautetta projektista. Satuprojekti kaikkine sen vaiheineen onnistui kokonaisuudessaan erittäin hyvin. Lapset osallistuivat toimintaan aktiivisesti ja osoittivat kiinnostusta satuja ja sadutusta kohtaan. Ammatillisuutemme syveni ja varmuus ohjaajana toimimiseen kasvoi. Projektin myötä tulleet satuihin ja sadutukseen liittyvät ideat koottiin kattavaksi ”Satupakiksi”, josta kaikki aiheesta kiinnostuneet voivat löytää vinkkejä lasten kanssa työskentelyyn. Toivottavasti opinnäytetyö kokonaisuudessaan innostaa vastaavanlaisen toiminnan järjestämiseen ja yleisestikin satujen ja sadutuksen käyttöön kasvatustyössä.