Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esteettömyyttä opiskelijaelämään : esteettömyysteemaviikko

Säisä, Kati; Virtanen, Sanna (2007-12-05)

 
Avaa tiedosto
jamk_1198148365_1.pdf (241.2Kt)
Lataukset: 


Säisä, Kati
Virtanen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1198148365-1
Tiivistelmä
Esteetön opiskelu korkea-asteen oppilaitoksissa – hankkeen tavoitteena on korkeakouluasteen ja opiskelun fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen esteettömyyden kehittäminen siten, että jokainen voi olla ominaisuuksistaan riippumatta yhdenvertainen opiskelija muiden opiskelijoiden kanssa. Taustalla on opetusministeriön tekemä selvitys ”Esteetön opiskelu yliopistoissa”. Hanke on käynnistynyt vuonna 2005 ja jatkuu vuoden 2009 loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulussa käynnistettiin vuonna 2007 hanke, jonka päätavoitteena on luoda esteetön oppimisympäristö ja kehittää ammattikorkeakouluopiskeluun soveltuva pedagogisen esteettömyyden ja ohjauksen malli. Hanke jatkuu vuoden 2008 loppuun. Saavutettavuudella kuvataan, kuinka helposti informaation, järjestelmän, laitteen, ohjelman tai palvelun voi saada käyttöönsä. Se tarkoittaa myös kohteen helppoa lähestyttävyyttä kaikkien ihmisten näkökulmasta sekä ihmisten yhdenvertaisuutta ja syrjimättömyyttä. Esteettömyys on osa saavutettavuutta. Esteettömyydellä tarkoitetaan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön toteuttamista siten, että jokainen yksilö voi ominaisuuksistaan huolimatta toimia yhdenvertaisesti muiden kanssa. Toimivassa oppimisympäristössä on huomioita fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset sekä pedagogiset tekijät. Opetuksessa huomioidaan erilaiset tuentarpeet, esimerkiksi oppimisvaikeudet, opetusmetodien ja tukitoimien kautta. Opinnäytetyönä järjestettiin Esteettömyyttä opiskelijaelämään - teemaviikko, jonka tavoitteena oli edistää opiskelijoiden yhdenvertaisuutta jakamalla tietoa esteettömyyden eri puolista opiskelijoille ja henkilökunnalle. Viikko koostui erilaisista tapahtumista, esimerkiksi vammaisten opiskelijoiden haastatteluista, oppimistyyleihin liittyvän tiedon jakamisesta ja simulaatiolasien avulla toteutetusta kokemuksellisesta osuudesta. Tapahtumaviikkoon ei osallistunut runsaasti väkeä. Raportissa pohditaan sitä, onko syy osallistumisen vähyyteen osittain yhteiskunnassamme näkyvästä yksilöllisyyden korostamisessa. Elämme aikakautta, joka korostaa yksilöllistä urapolun rakentamista, eikä silloin välttämättä pysähdytä pohtimaan muiden tuen tarpeita. Opinnäytetyö osana isompaa hanketta oli osaltaan lisäämässä tietoa ja kokemuksia sekä keskustelua esteettömyydestä. Tieto ja kokemukset vaikuttaa asenteisiin ja sitä kautta vähitellen mahdollistuu yhdenvertaisuus oppimisympäristöissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste