Tuotteen X asiakasprofiilien luominen B2B-markkinoille
Vakkari, Venla (2019)
Vakkari, Venla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414712
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kevään 2019 aikana ja se perustuu tuotekehitysideaan, jonka tarve on syntynyt koiralajin harrastusvälineistöstä. Toimeksiantajana työlle toimin itse Mirkka Vakkarin kanssa, joka on tuleva yhtiökumppani. Työn tavoitteena on luoda tietoa tuotteen X asiakkaista B2B-markkinoilla ja selvittää ketkä ovat potentiaalisia asiakkaita. Tuotoksena työstä syntyi asiakasprofiilit tuotteen X potentiaalisista asiakkaista B2B-markkinoilla.
Teoria koostuu kahdesta osasta, jotka on kerätty lähtökohta-analyyseja ja B2B-asiakkaita käsittelevästä kirjallisuudesta ja blogeista. Lähtökohta-analyysit koostuvat ympäristö-, markkina-, kilpailija- ja yritysanalyyseista. Asiakasosa sisältää B2B-asiakkaiden segmen-tointia ja ostokäyttäytymistä sekä arvon tuottamista ja asiakasanalyysia.
Tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tietoa kerättiin kahdella kyselytutkimuksella, joilla saatiin vastauksia suurelta joukolta. Tutkimustulosten pohjalta toteutettiin tuotteen X markkina-analyysi sekä asiakkaiden segmentointi. Segmentoinnin pohjalta luotiin asiakasprofiilit tuotteen X potentiaalisista asiakkaista B2B-markkinoilla ja kuvattiin arvon tuottaminen.
Tutkimus osoitti, että tuotteelle X on potentiaalisia asiakkaita B2B-markkinoilla. Tulokset ovat merkityksellisiä ja ne selvittävät millaisia ovat tuotteen X potentiaaliset asiakkaat sekä mitä he arvostavat.
Teoria koostuu kahdesta osasta, jotka on kerätty lähtökohta-analyyseja ja B2B-asiakkaita käsittelevästä kirjallisuudesta ja blogeista. Lähtökohta-analyysit koostuvat ympäristö-, markkina-, kilpailija- ja yritysanalyyseista. Asiakasosa sisältää B2B-asiakkaiden segmen-tointia ja ostokäyttäytymistä sekä arvon tuottamista ja asiakasanalyysia.
Tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tietoa kerättiin kahdella kyselytutkimuksella, joilla saatiin vastauksia suurelta joukolta. Tutkimustulosten pohjalta toteutettiin tuotteen X markkina-analyysi sekä asiakkaiden segmentointi. Segmentoinnin pohjalta luotiin asiakasprofiilit tuotteen X potentiaalisista asiakkaista B2B-markkinoilla ja kuvattiin arvon tuottaminen.
Tutkimus osoitti, että tuotteelle X on potentiaalisia asiakkaita B2B-markkinoilla. Tulokset ovat merkityksellisiä ja ne selvittävät millaisia ovat tuotteen X potentiaaliset asiakkaat sekä mitä he arvostavat.