"Näin me onnistumme yhdessä" : kouluhyvinvointia rakentamassa kodin ja koulun yhteistyöllä
Mäkitalo, Minna (2006)
Mäkitalo, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-225
Tiivistelmä
Kodin ja koulun yhteistyötä on tutkittu runsaasti kautta vuosikymmenten. Tänä päivänä muutospaineita kodin ja koulun yhteistyölle luovat koululakien muutokset, uudet opetussuunnitelmat sekä yhteiskunnan nykytilanne, jossa huoli lapsista ja nuorista on nostettu korostetusti esiin. Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää kouluhyvinvointia kehittämälläkodin ja koulun yhteistyötä Jyväskylän maalaiskunnassa ja erityisesti Vaajakummun koulussa. Kehittämishankkeen teoreettiseksi viitekehykseksi sovellettiin terveyden edistämisen Precede - Proceed -mallia. Vaajakummun koulun 3.-5. vuosiluokkien oppilaat vastasivat helmi-maaliskuussa 2004 Konun (2002) kehittämään kouluhyvinvointikyselyyn, jonka osa-alueita ovat: koulun olosuhteet(having), sosiaaliset suhteet (loving), itsensä toteuttamisen mahdollisuudet (being) ja terveydentila (health). Syys - lokakuussa 2004 koulumme oppilaiden vanhemmat ja huoltajat vastasivat mielipidetiedusteluun. Ryhmätyöskentelyjen avulla kartoitettiin oppilaiden, opettajien, vanhempien/huoltajien sekä oppilashuoltohenkilöstön näkemystä hyvinvoivasta koululaisesta lukuvuoden 2004 - 2005 aikana. Koulumme henkilökunta työsti erilaisissa työryhmissä koulumme toimintakulttuuriin liittyviä asioita koko lukuvuoden 2004 - 2005. Tässä raportissa kuvaillaan kehittämisprosessin vaiheita sekä löydettyjä kehittämiskohteita kodin ja koulun yhteistyölle oppilaidenkouluhyvinvoinnin lisäämiseksi sekä luokka- että koulutasolla. Kehittämisprosessin myötä luotiin kodin ja koulun yhteistyön toimintasuunnitelma Vaajakummun kouluun, joka on osa kehittämisprosessin aikana luotua Vaajakummun koulun opetussuunnitelmaa. Kehittämishankkeen aikana parannettiin oppilaiden kouluhyvinvointia puuttumalla mm. välituntiturvallisuuteen ja perustamalla kouluun vanhempainyhdistys. There is plenty of research made of cooperation betweenhome and school during the latest decades. The changes of school laws and curriculum are creating pressure to the cooperation between home and school. The concern of children and youth is an essential part of current public discussion. The purpose of this development project is to promote well-being at school by developing the cooperation between home and school at the Rural Municipality of Jyväskylä and especially at Vaajakumpu School. Precede - Proceed-model, earlier used in health promotion, was chosen and used as a theoretical framework of this development project. The pupils of 3rd, 4th and 5th grade participated in a survey of well-being at school in February or March 2004 (Konu 2002). The survey was developed from the School Health Promotion Survey. Wellbeing was divided into four categories: school conditions, school relationships, meansfor self-fulfilment and health status. Parents' opinions were explored in a survey organised in September and October 2004. The pupils, parents and teachers discussed in groups and described their own visions of the well being student. Also the staff in student welfare services was involved in this discussion. Vaajakumpu School staff worked in several workshops with school culture related issues during the school year 2004 - 2005. This report describes stages ofthe development process. It also brought out some important issues we could develop in our school with parents. This development can make the well-being at Vaajakumpu School even better. The curriculum scheme for cooperation between home and school was created during this development process. This scheme is a part of Vaajakumpu School curriculum. We achieved significant progress in well-being in school at Vaajakumpu School during this development process. The association of parents was founded and the safety at Vaajakumpu School got better.