Hoitotyön opiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksen kehittäminen neurologian osastolla
Tenosalmi, Margit (2008-12-02)
Tenosalmi, Margit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-02
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1228219860-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1228219860-0
Tiivistelmä
KeskiSuomen keskussairaala on opetussairaala, jossa eri alojen opiskelijoiden on mahdollista suorittaa omaan koulutukseensa liittyvää ammattitaitoa edistävää harjoittelua. KeskiSuomen sairaanhoitopiirissä ohjaajilla ei kuitenkaan ole yhtenäisiä opiskelijaohjauksen kriteereitä. Muutamat työyksiköt ovat kehittäneet opiskelijaohjaustaan tekemällä ohjausmateriaalia ohjaajille. Neurologian osastollakaan ei ole aiemmin ollut kattavaa ja yhtenäistä ohjausmateriaalia opiskelijoiden ohjaajille. Muutama vuosi sitten alettiin osastolla kehittää opiskelijaohjausta tekemällä erillinen perehdytysohjelma opiskelijoille. Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, jonka tarkoituksena oli kehittää ja kuvata neurologian osaston opiskelijaohjausta selvittämällä kyselyn avulla, miten opiskelijaohjaus oli muuttunut kahdessa vuodessa, vuosina 20052007. Kyselyn kohderyhmänä olivat neurologian osaston sairaanhoitajat. Tavoitteena oli saada tietää, oliko oppimisympäristössä, ohjaajien ohjaamisvalmiuksissa, harjoittelun ohjaamisessa ja oppilaitoksen kanssa tehtävässä yhteistyössä tapahtunut muutosta. Haluttiin myös tietää, hyödyntävätkö opiskelijoiden ohjaajat KeskiSuomen sairaanhoitopiirin sisäisiltä intranetverkkosivuilta löytyvää materiaalia ohjauksessaan. Kehittämishanke toteutettiin hyödyntämällä vuonna 2005 tehdyn auditointikyselyn tuloksia ja tekemällä samalla kyselylomakkeella kysely uudelleen vuonna 2007. Tuloksia verrattiin keskenään. Kehittämistarpeiksi tulosten pohjalta nousivat ohjaajien mielestä alkukeskustelun käymisen tarpeellisuus opiskelijan ja ohjaajan välillä, opiskelijaohjauksen resurssien vähäisyys ja työyhteisön harjoittelulle myönteisen ilmapiirin häviäminen. Ohjaajat tunsivat huonosti opiskelijoiden koulutusohjelmaa, opetussuunnitelmaa tai henkilökohtaista opetussuunnitelmaa. Ohjaajat myös käyttivät hyvin vähän ohjauksen apuna intranetistä löytyviä KeskiSuomen sairaanhoitopiirin opiskelijaohjaussivuja. Tulokset esitettiin osastokokouksessa tammikuussa 2008, jossa mietittiin yhdessä osaston opiskelijaohjauksen kehittämistarpeita ja kehittämisideoita. Ensimmäisenä osastolla päätettiin yhteisesti kehittää alkukeskustelua ohjaajan ja opiskelijan välillä. Alkukeskustelun suorittaminen rutiinisti opiskelijan ja ohjaajan välillä edesauttaa esimerkiksi ohjaajia tutustumaan opiskelijoiden opetussuunnitelmaan ja henkilökohtaiseen opetussuunnitelmaan. Hoitotyön opiskelijoiden ohjaukseen siis panostetaan tulevaisuudessa neurologian osastolla