Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Itsestä muihin : kehotietoisuus ja kontakti koreografisen prosessin työkaluina

Mäkelä, Maria (2019)

 
Avaa tiedosto
Makela_Maria.pdf (405.7Kt)
Lataukset: 


Mäkelä, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414767
Tiivistelmä
Tämä työ on kirjoitettu osana Turun AMK:n tanssinopettajan tutkinnon opinnäytetyötä. Opinnäytteen taiteellinen osa on kolmen tanssijan teos (De)(P)lay with me, joka esitettiin Turun Taideakatemian Köysiteatterissa toukokuussa 2019.

Kirjallisessa opinnäytetyössä tutkitaan kehotietoisuuden hyödyntämistä liikkeessä, kontaktissa ja improvisaatiossa. Työssä jäsennetään taideteon prosessin kannalta tärkeimmät havainnot yhdistämällä ne teoriatietoon. Keskeisimpänä kysymyksenä työssä tarkastellaan läsnä olevan ja kehotietoisen tanssimisen ehtoja turvallisen, aistillisen ja intuitiivisen tanssin mahdollistamisessa. Työ analysoi kontakti-improvisaation prinsiippien ja arvojen mahdollisuuksia liikkeen monipuolisuuden tukemisessa ja turvallisessa tekemisessä.

Ensimmäisessä luvussa esitellään kirjoittajan lähtökohdat ja johdatellaan lukija työn pääpointteihin. Toisessa luvussa avataan työn kannalta keskeisimmät termit ja teoriat. Luvussa kolme esitellään prosessin keskeisimmät harjoitusmenetelmät, sekä pohditaan tapoja kehotietoisuuden mahdollistamiseen harjoitus- ja esitystilanteessa. Neljännessä luvussa esitellään taiteellisen työn prosessin ajatukselliset lähtökohdat, esitellään koreografian harjoittelemisen ja kasaamisen vaiheita, sekä pohditaan syntynyttä taiteellista lopputulosta ja kirjoittajan omaa roolia taidetekonsa tanssijana ja koreografina.

Kehotietoisuutensa avulla liikkuva tanssija ymmärtää kehonsa toimintaa paremmin ja kykenee siirtämään oppimansa kehollisen taidon myös liikeeseen toisen ihmisen kanssa. Läsnä oleva tanssiminen vaatii kehotietoisuuden, eli keho-mieli-yhteyden, kautta toimimisen mahdollistamiseksi turvallisen ilmapiirin. Ymmärrys liikkeestä hahmottuu kehotietoisen harjoittelemisen avulla, jolloin myös yhteinen ja turvallinen tanssi on mahdollista. Itsetutkiskelun avulla läsnäoleva ja omaa liikettä haastava tanssi on mahdollista niin yksin kuin kontaktissakin tanssiessa.

This study is written as partial fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences, Ltd. The artistic choreographic part of the degree is a performance work “(De)(P)lay with me” for three dancers. The choreography was premiered at Turku Arts Academy in May 2019.
This thesis opens up the fundamentals of body consciousness and contact-improvisation, and explains how the philosophy and practice of the body-mind-integrity is related with contact work. This paper introduces ways to improve the dancers’ presence in movement through the knowledge of one’s body and of the understanding of the values in contact-improvisation. This paper also reflects the meaning of the two as a basis for the process for choreographic work.
The first chapter presents the author's starting points and guides the reader to the main points of the paper. The second chapter opens up the most important terms and theories. Chapter three presents the most important training methods in the artistic process, and discusses ways to improve the body consciousness in exercise and presentation situations. The fourth chapter presents the theoretical starting points of the artistic work process, introduces the stages of practicing and building of the choreographic work, and discusses the artistic end result and the author's own role as a dancer and choreographer of his/her art.
A body-conscious dancer is able to understand his/her corporal possibilities and the underlying principles in movement. Through self-exploration an empathic, sensible, present and self-challenging movement in contact is possible. This written work analyzes the ways in which the bodily principles and values in contact-improvisation enable a safe and versatile ground for movement research in the context of a dance performance.
 
This study is written as partial fulfillment of the Dance Teacher Degree / Bachelor of Dance, at the Turku University of Applied Sciences, Ltd. The artistic choreographic part of the degree is a performance work “(De)(P)lay with me” for three dancers. The choreography was premiered at Turku Arts Academy in May 2019.

This thesis opens up the fundamentals of body consciousness and contact­improvisation, and explains how the philosophy and practice of the body­mind­integrity is related with contact work. This paper introduces ways to improve the dancers’ presence in movement through the knowledge of one’s body and of the understanding of the values in contact­improvisation. This paper also reflects the meaning of the two as a basis for the process for choreographic work.

The first chapter presents the author's starting points and guides the reader to the main points of the paper. The second chapter opens up the most important terms and theories. Chapter three presents the most important training methods in the artistic process, and discusses ways to improve the body consciousness in exercise and presentation situations. The fourth chapter presents the theoretical starting points of the artistic work process, introduces the stages of practicing and building of the choreographic work, and discusses the artistic end result and the author's own role as a dancer and choreographer of his/her art.

A body­conscious dancer is able to understand his/her corporal possibilities and the underlying principles in movement. Through self­exploration an empathic, sensible, present and selfchallenging movement in contact is possible. This written work analyzes the ways in which the bodily principles and values in contact­improvisation enable a safe and versatile ground for movement research in the context of a dance performance.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste