Videoneuvottelu ja ruutukaappausvideot virtuaaliopinnoissa : case: Jyväskylän ammattikorkeakoulu/Taulukkolaskennan tehokäyttö -opintojakso
Rautiainen, Virpi (2007-11-19)
Rautiainen, Virpi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199875983-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199875983-6
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli saada kokemuksia ja tietoja videoneuvottelun ja ruutukaappausvideoiden käytön soveltuvuudesta virtuaaliopintojaksolle. Samalla saatiin kokemusta käytettyjen ohjelmien – Lotus Sametimen ja Windows Media Encoderin – käytöstä. Tämän taas toivottiin rohkaisevan muitakin toteuttamaan virtuaaliopintojaksoja, joilla käytettään näitä elävöittämiskeinoja. Työ tehtiin toteuttamalla yksi virtuaaliopintojakso, jolla käytettiin videoneuvottelua ohjaukseen ja ruutukaappausvideoita taulukkolaskentaohjelman käytön demonstroimiseen. Aluksi perehdyttiin toteuttamisen kannalta tärkeään teoriatietoon. Tutkimustietoa kerättiin olemalla mukana videoneuvotteluina järjestetyissä ohjaustilaisuuksissa ja toteuttamalla ohjevideot ruutukaappausvideoina. Molemmista kerättiin havaintoja, niin myös etukäteen suoritetuista testauksista. Opintojakson lopuksi opiskelijoiden kokemukset ja suhtautuminen selvitettiin kyselyllä. Videoneuvottelun ja ruutukaappauksien käytön vaikutukset oppimistuloksiin selvitettiin vertaamalla opintojakson arvosanoja aiemmin pidettyjen vastaavien opintojaksojen arvosanoihin. Tuloksia käsiteltiin sekä kvantitatiivisilla että kvalitatiivisilla tutkimusmenetelmillä. Tuloksista ilmenee, että oppimistulokset toteutetulla opintojaksolla olivat paremmat kuin aiemmin toteutetuilla vastaavilla opintojaksoilla. Lyhyet, ruutukaappausvideoina toteutetut ohjeet osoittautuivat toimiviksi. Opiskelijat arvioivat niistä saamansa hyödyn varsin suureksi. Myös videoitujen ohjeiden valmistaminen koettiin tarpeeksi helpoksi, jotta niitä voitaisiin käyttää vastedeskin. Lotus Sametimen käyttö oli selkeää, eikä sen pitäisi olla esteenä ohjelman käytön yleistymisessä. Videoneuvotteluohjauksiin tilaisuuksiin osallistui vain muutama opiskelija, koska suurin osa opiskelijoista katsoi, etteivät he tarvinneet ohjausta. Esiin nousseet ongelmat liittyivät suurimmaksi osaksi ääneen: sen kuuluvuuteen ja säätöihin. Työstä saaduista kokemuksista ja tuloksista on toivottavasti hyötyä muillekin, jotka haluavat havainnollistaa virtuaaliopetustaan.