Kirjastoauton tietojärjestelmän kehittäminen Jyväskylän maalaiskunnassa
Honkala, Kristian (2008-04-14)
Honkala, Kristian
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1221471183-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1221471183-7
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin Jyväskylän maalaiskunnan kirjastoauton tietojärjestelmän kehittämistä. Toimeksiantajina olivat Jyväskylän maalaiskunnan kirjastotoimi ja Jyväskylän maalaiskunnan tietohallinto. Kirjastoauton tietojärjestelmän kehittämisprojektissa keskityttiin kirjastoauton tietoliikenneyhteyden nopeuden parantamiseen ja järjestelmän ylläpidon helpottamiseen. Tietoliikenneyhteyksien parantaminen oli tärkeää kirjastoauton perustoiminnan kannalta, sillä suurin osa aikaa vievistä ja kirjastoauton työntekijöiden työtä hidastavista ongelmista johtui tietoliikenneyhteyden katkoista ja riittämättömästä nopeudesta. Samalla pyrittiin löytämään keinoja, joilla kirjastoauton järjestelmien ylläpitoon kuluvaa työaikaa ja resursseja voitaisiin vähentää. Kehittämisprojektissa kirjastoauton tietoliikenneyhteydeksi valittiin @450-laajakaista, jonka tekniikkaan ja toimintaan kirjastoauton käytössä tutustuttiin tarkemmin. Tietojärjestelmän ylläpitoon kuluvaa aikaa pyrittiin vähentämään tekemällä kirjastoauton tietojärjestelmästä yksinkertaisempi ylläpitää. Tavoite yritettiin saavuttaa mm. käyttämällä verkkoselainpohjaista Pallas Pro Extra -kirjastosovellusta ja järjestelmän etähallintaa. Tietojärjestelmän kehittämishankkeelle asetetut vaatimukset saavutettiin osittain. @450- laajakaistayhteys ja järjestelmän etähallinta havaittiin toimivaksi kirjastoauton käytössä. Ylläpidon osalta tavoitteisiin ei päästy, sillä Pallas Pro Extra -kirjastosovelluksen ominaisuudet osoittautuivat riittämättömiksi kirjastoauton käytössä. Jatkokehityksen ensimmäinen vaihe olisi ylläpidon vaatimusten saavuttaminen. Kun ylläpitoratkaisut olisivat tarkoituksenmukaiset, voitaisiin tarkastella kirjastoauton tietojärjestelmän toimintaa yksityiskohtaisemmin esimerkiksi käytettävyyden ja toimintatapojen näkökulmasta.