"Iloks kaikki" : päiväkeskus mielekkään kotona asumisen tukena
Lyyra, Kati; Manninen, Anna-Kaisa; Rämö, Pauliina (2006)
Lyyra, Kati
Manninen, Anna-Kaisa
Rämö, Pauliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-229
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin palvelutalo Kotikaareen. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Iloa Eloon -projektiin liittyen, miten päiväkeskuksen tarjonta edistää kotona asuvien ikääntyneiden mielekkäiden tekemisten toteutumista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää haastateltavien kokemustenmukaiset mielekkäät tekemiset, mielekkääseen tekemiseen osallistumista edistävät ja rajoittavat tekijät, ratkaisuehdotukset ja päiväkeskuksen osuus mielekkäiden toimintojen toteutumisessa. Tutkimus oli kvalitatiivinen haastattelututkimus, jonka taustateorioina käytettiin inhimillisen toiminnan mallia (A Model of Human Occupation) sekä toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälistä ICF-luokitusta (International Classification of Functioning, Disability and Health). Tutkimuksessa haastateltiin kuutta kotona asuvaa päiväkeskuksessa käyvää ikääntynyttä. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tuloksiin sovellettiin ICF-luokitusta. Haastateltavien mielestä mielekästä tekemistä olivat käsityöt, ruuanlaitto, lukeminen, musiikin ja radion kuuntelun, television katselun ja kotityöt. Haastateltavat nimesivät mielekkääseen tekemiseen osallistumiseen edistäviksi tekijöiksi opitun taidon, jälkipolvien ajattelun, tuttujen ja naapureiden tiedustelun sekä sukulaisten/muiden avun. Iäkkäiden kokemat rajoittavat tekijät liittyivät erilaisiin sairauksiin, tapaturmiin, jaksamiseen, iän tuomiin muutoksiin, psyykkisiin syihin ja ympäristötekijöihin. Ratkaisuehdotuksiksi nimettiin kävelykaveri, rollaattori ja taksikortti. Tuloksissa korostui sosiaalisten suhteiden ja palvelupäivän tärkeys haastateltavien hyvinvoinnille. Haastateltavat olivat tyytyväisiä päiväkeskuksen tarjoamiin palveluihin. Myös päiväkeskuksen ohjaajat ja heidän osallistumisensa toimintaan koettiin tärkeäksi. Ikääntyneet käsittivät mielekkään tekemisen yleisesti iloisena, hyvää mieltä tuovana ja tavallisten asioiden tekemisenä. Osa haastateltavista ymmärsi mielekkään tekemisen jonakin, josta pitää ja jää jotain jälkeä. Palvelupäivä koettiin mielekkääksi, koska päivän aikana oli mahdollisuus tavataystäviä, keskustella ja osallistua mielekkäiksi koettuihin toimintoihin. The study was made to Kotikaari Service Block and it was a part of a project called Iloa eloon.The aim of the study was to research how day centre activities and the interests of the elderly meet each other. The purpose of the research was to find out interviewees point of view: what meaningful activitiesare understood to mean, facilitators and barriers that affect on participating, possible solutions and the role of the day centre in supporting meaningful activities. A Model of Human Occupation and International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) were used as frameworks for this qualitative interview research. Six home-living aged people who had participated in day centre activities were interviewed for this research. Content analysis was used to analyse the data. The ICF was applied to the result. The interviewees named seven meaningful activities. These activities were needlework, cooking, reading, listening to music and radio, watching television and household duties. Capabilities, thoughts for future generations and both concern and help of familiar people made it easier to take part in meaningful activities. The restrictions were attached to illnesses, accidents, psychophysical capacity, ageing, psychological reasons and environmental factors. Walking pal, four-wheel walker and taxi card were mentioned as possible solutions. The importance of relationships and service day was clearly seen in result. The interviewees weresatisfied with the services in day centre. The employees and their participation were important, too. The elderly figured meaningful activity to be something ordinary and joyful that brings one to good mood. Some of the interviewees thought that meaningful activity is the kind they like and produce outcomes. The service day was considered meaningful because of the possibility to meet friends, to discuss and to participate in meaningful activities.
