Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa työskentelevien asiantuntijoiden näkökulmia integratiivisista työskentelymalleista
Leveelahti, Hanna-Leena (2019)
Leveelahti, Hanna-Leena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414814
Tiivistelmä
Lasten, nuorten ja perheiden sosiaali- ja terveyspalveluita pyrittiin uudistamaan Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmalla. Keski-Suomessa ohjelmaa toteutettiin nimellä Keski-Suomen lasten ja nuorten parhaaksi -hanke, eli lyhyesti KSLAPE. KSLAPEn erityisen ja vaativan tason palveluiden yhtenä kehittämiskohteena oli integratiivisten työskentelymallien kehittäminen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten, nuorten ja perheiden palveluissa työskentelevien asiantuntijoiden näkökulmia integratiivisista työskentelymalleista lasten ja perheiden palveluissa. Tavoitteena on kuvata lasten ja perheiden monialaisten asiantuntijoiden näkemyksiä integratiivisista työskentelymalleista, niihin liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin avoimella kyselyllä lasten, nuorten ja perheiden palveluissa työskenteleviltä asiantuntijoilta.
Tutkimus osoitti, että integratiivisten työskentelymallien toteutukseen vaikuttavat vahvasti yhteiskunnalliset rakenteet, organisaatioiden rakenteet sekä lainsäädäntö. Myös aika ja sen puute, sekä asiantuntijoiden asenteet vaikuttavat integratiivisten työskentelymallien toteutumiseen. Johtajuudella on myös iso merkitys integratiivisten työskentelymallien omaksumiseen.
Toimivien integratiivisten työskentelymallien kehittämisessä on otettava huomioon aika ja rakenteista johtuvat haasteet. Riittävät resurssit ovat tärkeitä asiakaslähtöisen monitoimijuuden aikaansaamiseksi. The aim of the LAPE-project was to reform health and social services for children, young people and families. In Central Finland, the project was called KSLAPE, and it stood for the Finnish Keski-Suomen lasten, nuorten ja perheiden parhaaksi [For the Benefit of Children, Adolescents and Families in Central Finland]. One part of the KSLAPE-project focused on developing integrative working models at the most demanding levels of services.
The purpose of the study was to examine what specialists who worked in services for children, young people and families thought about integrative working models. The aim was to describe the specialists’ perceptions on the challenges and opportunities of integrative working models.
The study has a qualitative research approach. The data was collected by using an open survey with specialists who worked in services for children, young people and families.
According to the results, implementing integrative working models was affected by public structures, organizational structures and legislation. Moreover, time and lack of it as well as the specialists’ attitudes affect the implementation of integrative working models. Leaderships has also a significant impact on implementing integrative working models.
In the development of integrative working models, time and structural challenges need to be taken into account. Moreover, there must be sufficient resources for providing client-centred multi-professional services.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten, nuorten ja perheiden palveluissa työskentelevien asiantuntijoiden näkökulmia integratiivisista työskentelymalleista lasten ja perheiden palveluissa. Tavoitteena on kuvata lasten ja perheiden monialaisten asiantuntijoiden näkemyksiä integratiivisista työskentelymalleista, niihin liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin avoimella kyselyllä lasten, nuorten ja perheiden palveluissa työskenteleviltä asiantuntijoilta.
Tutkimus osoitti, että integratiivisten työskentelymallien toteutukseen vaikuttavat vahvasti yhteiskunnalliset rakenteet, organisaatioiden rakenteet sekä lainsäädäntö. Myös aika ja sen puute, sekä asiantuntijoiden asenteet vaikuttavat integratiivisten työskentelymallien toteutumiseen. Johtajuudella on myös iso merkitys integratiivisten työskentelymallien omaksumiseen.
Toimivien integratiivisten työskentelymallien kehittämisessä on otettava huomioon aika ja rakenteista johtuvat haasteet. Riittävät resurssit ovat tärkeitä asiakaslähtöisen monitoimijuuden aikaansaamiseksi.
The purpose of the study was to examine what specialists who worked in services for children, young people and families thought about integrative working models. The aim was to describe the specialists’ perceptions on the challenges and opportunities of integrative working models.
The study has a qualitative research approach. The data was collected by using an open survey with specialists who worked in services for children, young people and families.
According to the results, implementing integrative working models was affected by public structures, organizational structures and legislation. Moreover, time and lack of it as well as the specialists’ attitudes affect the implementation of integrative working models. Leaderships has also a significant impact on implementing integrative working models.
In the development of integrative working models, time and structural challenges need to be taken into account. Moreover, there must be sufficient resources for providing client-centred multi-professional services.