Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suunnittelijan persoonan välittyminen tuotteeseen

Jännetyinen, Heli (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.179.pdf (163.4Kt)
Lataukset: 


Jännetyinen, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-194
Tiivistelmä
Työ on Jyväskylän ammattikorkeakoulussa toteutettu opinnäytetyö suunnittelijan persoonan välittymisestä hänen tekemiinsä tuotteisiin. Opinnäytetyössä tutkittiin suunnittelijan persoonan välittymistä suunnitteluprosessin avulla tuotteeseen. Työ rajautui käsityölliseen tuotesuunnitteluprosessiin. Tutkimuskysymyksenä oli: kuinka suunnittelijan persoona välittyy tuotteeseen? Työn lähtökohtana on Heideggerin filosofia, tuotteen ja taiteen yhtymäkohdista. Tutkimuksen hypoteeseina olivat että: suunnittelijan tuotteet ovat tunnistettavissa massasta ja taidekäsityötuotteen suunnittelija on mahdollista tunnistaa tuotteen perusteella. Työn tietopohjana on käytetty tuotesuunnittelun, persoonallisuuden, tiedon ja filosofian lähdekirjallisuutta. Tutkimusmenetelmänä on strukturoitu teemahaastattelu. Tutkimusaineisto on suppea kahden henkilön vertailu. Aineistoa verrataan tietopohjaan, jonka pohjalta pyritään löytämän vastaus tutkimuskysymykseen. Vastaus tutkimuskysymykseen avautuu tiedon välittymisestä suunnitteluprosessin kautta. Suunnittelijan implisiittinen tieto tuleetuotteessa näkyvään muotoon eksplisiittisenä tietona. Tuotteen kautta virikkeinä välittyvä tieto on kokijoiden havaittavissa tuotteesta. Intersubjektiivinen tieto saa viestin suunnittelijan persoonasta välittymään tuotteesta kokijalle.
 
The thesis is a study of how the designer's personality does come across to the finished product. The answer for the question at hand wasa broached whit a qualitative approach. The source materials were collected from design, person's personality and knowledge and philosophical literature. The question was discussed whit the handicraft design process. Not opening the whole design process thoroughly, but explaining the ideas moulding from knowledge to the product. The idea for this bachelor's thesis is inspired from Martin Heidegger's writings from the confluences of art and the product. Heidegger discusses how the stimuli affect person's knowledge and the perception of the products. Fromthe ideas based on Heidegger's literature come the ideas for the hypotheses of the thesis. The hypotheses are: The designer of a handicraft product can be recognised by the product. Can designer's products be recognized from a mass of products? The data for the bachelor's thesis was colleted form two interviews. The firs interview was made exclusively for this thesis, but the material of the other interview was already used on a study beforehand. This bachelor's thesis introduces a model for comparing the collected data from two interviews, which were carried out at different times for different purposes by different interviewers. The questions for the interview were made from the basis of the literature. The data collected was very thorough and from it the answer to the question of thesis was combined. The answer to the theses question is found trough the idea of knowledge coming across to the product by the designing process. The designer's implicit knowledge is transformed into an explicit knowledge in the finished product. The knowledge can be observed by stimuli from the product. Intersubjective knowledge helps observers to collect the right information of the designer's personality from the product.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste