Stylebody yrityksen kehittäminen hyvinvointimatkailun avulla :tavoitteena asiakaslähtöinen toimintatapa /
Kyngäs-Teeriniemi, Leila. (2007-10-01)
Kyngäs-Teeriniemi, Leila.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-10-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240486716-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240486716-6
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnistaa ja kartoittaa StyleBody-yrityksen mahdolliset asiakasryhmät, jotka olisivat yrityksen potentiaalisia asiakkaita, sekä hankkia tietoa yritysverkoston muodostumisesta ja toiminnasta. Lisäksi kirjallisuusselvityksen avulla tavoitteena oli selvittää kannattavan asiakassuhteen luominen ja ylläpitäminen. Tutkimus aloitettiin selittämällä StyleBody-yrityksen tausta ja tekemällä ympäristökartoitus. Asiakkuudenhallinnan lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin segmentointiin, yritysten verkostoistumiseen ja selvitettiin palveluiden merkitystä matkailualalla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tukimusta. Tutkittava aineisto hankittiin teemahaastatteluna kahdelta eri yrityksen toiminnanjohtajalta. Yritykset ovat hotelleja ja talvimatkailukeskuksia. Teoreettisen viitekehyksen ja haastattelujen tulosten perusteella StyleBody-yrityksen potentiaaliset asiakkaat voidaan jakaa eri segmentteihin. Pääsegmenttejä ovat ryhmässä saapuvat kotimaiset kokous- ja yritysasiakkaat sekä naisryhmät. Tukisegmenttinä voidaan pitää iäkkäämpiä matkailijoita ja tulevaisuuden segmenttinä ulkomaalaisia matkailijoita. Verkostokumppanuutta rakennettaessa yrittäjän oma-aloitteisuus ja aktiivinen yhteydenpito on keskeistä. Yrityksen täytyy saavuttaa kumppaniyrityksen luottamus osaamisensa kautta ja tarjota lisäarvoa asiakkaille. Yritysverkoston toiminnassa eri kumppaneiden erikoisosaaminen ja voimavarat täydentävät toisiaan, asiakkaan hyväksi. Kannattavaa asiakassuhdetta muodostaessa yrityksen on hankittava tietoa ensin ympäristöstä, jotta saadaan tietoa asiakkaista, ostotapahtumista, kilpailijoista ja mahdollisista yhteistyökumppaneista. Positiivisen kokemuksen, hinta-laatusuhteen, tarjousten ja yhteydenpidon avulla voidaan asiakkaasta saada kanta-asiakas. StyleBody-yrityksen toiminta on ollut kypsymisvaiheessa, ja toiminnan eteenpäin viemiseksi opinnäytetyöllä on ollut siinä oma merkityksensä. Opinnäytetyötä voidaan pitää StyleBody-yrityksen toiminnan kehittämisen ja ratkaisujen tukena yleisellä tasolla. Työn perusteella saatiin kartoitettua mahdolliset asiakassegmentit ja lähtökohtia asiakkuuksien hallintaan sekä verkostoitumiseen.