Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käsityön lukiodiplomista vestonomikoulutukseen

Niemelä, Päivi (2006)

Avaa tiedosto
TMP.objres.173.pdf (147.5Kt)
Lataukset: 


Niemelä, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-183
Tiivistelmä
Tavoitteena oli pohtia, miten käsityön lukiodiplomin suorittaminen on vaikuttanut opiskelun sujuvuuteen Jyväskylän ammattikorkeakoulussa vaatetuksenvestonomikoulutuksessa. Työssä pohdittiin lukiodiplomin portfolion suorittamisen hyötyä ammattikorkeakoulun projektimuotoiseen opiskeluun. Tietopohjaksi kartoitettiin lukion käsityödiplomin sisältöä sekä projektiopiskelua ammattikorkeakoulussa. Tutkimustehtävänä oli selvittää ja pohtia tietopohjaksi kerätyn materiaalin ja oppilaiden haastattelun pohjalta, miten oppilaiden aikaisemmat käsityöopinnot lukiossa ja käsityön lukiodiplomin suorittaminen ovat auttaneet oppilaita mieltämään projektiluonteisen opiskelun ammattikorkeakoulussa vestonomikoulutuksessa. Työssä pohdittiin käsityön lukiodiplomin suorittamisen antamia eväitä opiskeluun ammattikorkeakoulussa ja parannusehdotuksia haastattelumateriaalin perusteella. Tutkimusotteena käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu. Haastattelu suoritettiin teemahaastatteluna. Työhön haastateltiin vestonomi opiskelijoita, jotka olivat suorittaneet käsityön lukiodiplomin. Haastattelussa kysyttiin, miten he olivat kokeneet diplomin suorittamisen, ja ovatko he kokeneet saaneensa diplomin suorittamisesta ja siihen liittyvän portfolion tekemisestä hyötyä vestonomikoulutuksen projektiluonteiseen opiskeluun. Haastattelun ja tietopohjaksi kerätyn aineiston perusteella pohdittiin yhteneväisyyttä lukiodiplomin haasteisiin ja ammattikorkeakoulun vestonomiopintoihin. Haastattelussa oppilaat olivat sitä mieltä, että käsityön lukiodiplomin suorittamisesta oli heille hyötyä vestonomiopinnoissa. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että käsityön lukiodiplomin suorittaminen ja portfolion tekeminen antavat oppilaalle valmiuksia projektimuotoiseen opiskeluun. Parannettavaa oli tiedotuksessa, oppilaat eivät mielestään saaneet tarpeeksi tietoa diplomin suorittamisesta jatko-opintojen kannalta.
 
The objective of this thesis was to study what effect handicraft high school diploma has on VESTONOMI (Fashion and Clothing) studiesat Jyväskylä Polytechnic. This study concentrates on the benefits the high school diploma portfolio studies have on project based studies in the higher level studies. The content of high school handcraft diploma and project based studies at polytechnic was studied. This thesis concentrated on the benefits received from high school diploma regarding polytechnic studies and on proposals of improvement basis of research material. The empirical part of this study is based on qualitative analysis of customisedinterviews. Interviews were carried out as theme interviews. The questionnaire has specifically been targeted to Fashion and Clothing studies students who haveacquired high school handicraft diploma. During the interview it was asked how the students felt the handicraft high school diploma affected their project natured Fashion and Clothing studies. Based of theoretical information and answers received from the interviews it was considered the congruent between challenges of high school diploma and Fashion and Clothing studies in polytechnic. Based on interviews the students felt that high school handicraft diploma benefited them on their Fashion and Clothing studies. The interviewed students felt that portfolio creation as part of diploma has given them better base for projectbased studies. Based on this research it can be stated that it was beneficial to have a handicraft high school diploma for the studies based to project oriented studying. Need for remediation was in information flow from high school regarding the benefits of the diploma for their further studies. During interviews it was also revealed that different high schools had different methods in organizing their handicraft studies.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste