Carbon footprint calculation of shipbuilding
Hilakari, Marianna (2019)
Hilakari, Marianna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414889
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laskea laivan rakentamisen hiilijalanjälki. Tutkimuskohteena oli 150 000 GT risteilyalus, jonka paino oli 60 000 tonnia. Työ oli rajattu seitsemään suurimpaan materiaaliin, energiankulutukseen telakalla ja telakalla tuotettuun jätteeseen. Nämä seitsemän materiaalia olivat: rungon teräs, eristeet, kaapelit, ikkunat, hytit, kokolattiamatto ja ilmastointikanavat.
Työn aihe tuli Royal Caribbean Cruises Ltd. omistusyhtiöltä, joka halusi tietää risteilyaluksen rakentamisen hiilijalanjäljen. Laivojen omistajat ovat yhä enemmän kiinnostuneita risteilyalusten ympäristövaikutuksista, koska asiakkaiden ympäristötietoisuus kasvaa. Opinnäytetyö tehtiin tiiviissä yhteistyössä Meyer Turun kanssa, jotta tarvittava tieto saatiin kerättyä.
Työ oli empiirinen tutkimus. Se perustui konkreettisiin havaintoihin tutkimuskohteesta, mittaamalla ja analysoimalla sitä. Tutkimusmetodi oli kvantitatiivinen tutkimus. Se sisälsi erilaisia kategorisointeja ja vertailuja, ja tulokset oli selitetty numeroilla. Opinnäytetyö perustui kirjallisuuteen ja Meyerin ja alihankkijoiden asiantuntijoiden tietoon. Tietoa kerättiin asiantuntijoilta puhelimitse, sähköpostitse ja järjestetyissä kokouksissa.
Laskettujen materiaalien paino yhteensä oli noin 80 % koko 150 000 GT risteilyaluksen painosta. Kerätyt materiaalimäärät piti skaalata 60 000 tonnin painoiseen risteilyalukseen, jotta saatiin 80 % painosta laskettua. Tämä johtui puuttuvista materiaalitiedoista. Tämän tutkimuskohteen hiilijalanjälki oli 101 087 t CO2eq. Suuruus on melkein sama kuin 150 000 GT risteilijän polttoainepäästöt 340 päivän riesteilyn ajalta eli melkein vuoden pituiselta ajalta. Yli puolet tuotetusta hiilidioksista tuli rungon teräksestä, mikä ei ollut yllätys koska teräksen paino lasketusta materiaalista oli yli 50 %. Toiseksi tulivat hytit ja kolmanneksi energiankulutus telakalla.
Tämä työ sisältää paljon arvioita, epävarmuuksia ja skaalauksia. Tätä työtä ei voi käyttää vertailukohteena ellei työ ole tehty samoilla rajauksilla ja samoilla materiaaliprosentteilla. Hiilijalanjälki on kuitenkin suuntaa antava ja kertoo asian merkittävyyden ja tutkimusten tarpeellisuuden. Tulevaisuuden kehitystä varten tällainen työ kannattaisi toteuttaa tiukemmilla rajauksilla, jolloin tulos olisi mahdollisimman tarkka.
Työn aihe tuli Royal Caribbean Cruises Ltd. omistusyhtiöltä, joka halusi tietää risteilyaluksen rakentamisen hiilijalanjäljen. Laivojen omistajat ovat yhä enemmän kiinnostuneita risteilyalusten ympäristövaikutuksista, koska asiakkaiden ympäristötietoisuus kasvaa. Opinnäytetyö tehtiin tiiviissä yhteistyössä Meyer Turun kanssa, jotta tarvittava tieto saatiin kerättyä.
Työ oli empiirinen tutkimus. Se perustui konkreettisiin havaintoihin tutkimuskohteesta, mittaamalla ja analysoimalla sitä. Tutkimusmetodi oli kvantitatiivinen tutkimus. Se sisälsi erilaisia kategorisointeja ja vertailuja, ja tulokset oli selitetty numeroilla. Opinnäytetyö perustui kirjallisuuteen ja Meyerin ja alihankkijoiden asiantuntijoiden tietoon. Tietoa kerättiin asiantuntijoilta puhelimitse, sähköpostitse ja järjestetyissä kokouksissa.
Laskettujen materiaalien paino yhteensä oli noin 80 % koko 150 000 GT risteilyaluksen painosta. Kerätyt materiaalimäärät piti skaalata 60 000 tonnin painoiseen risteilyalukseen, jotta saatiin 80 % painosta laskettua. Tämä johtui puuttuvista materiaalitiedoista. Tämän tutkimuskohteen hiilijalanjälki oli 101 087 t CO2eq. Suuruus on melkein sama kuin 150 000 GT risteilijän polttoainepäästöt 340 päivän riesteilyn ajalta eli melkein vuoden pituiselta ajalta. Yli puolet tuotetusta hiilidioksista tuli rungon teräksestä, mikä ei ollut yllätys koska teräksen paino lasketusta materiaalista oli yli 50 %. Toiseksi tulivat hytit ja kolmanneksi energiankulutus telakalla.
Tämä työ sisältää paljon arvioita, epävarmuuksia ja skaalauksia. Tätä työtä ei voi käyttää vertailukohteena ellei työ ole tehty samoilla rajauksilla ja samoilla materiaaliprosentteilla. Hiilijalanjälki on kuitenkin suuntaa antava ja kertoo asian merkittävyyden ja tutkimusten tarpeellisuuden. Tulevaisuuden kehitystä varten tällainen työ kannattaisi toteuttaa tiukemmilla rajauksilla, jolloin tulos olisi mahdollisimman tarkka.