Radan infrastruktuurihäiriöiden vaikutukset junaliikenteen täsmällisyyteen kunnossapitoalueella 1
Tuimala, Petteri (2019)
Tuimala, Petteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514977
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia radan infrastruktuurihäiriöi-
den (päällysrakenne, tukikerros, vaihteet ja turvalaitteet) vaikutuksia juna-
liikenteen täsmällisyyteen ja selvittää radan keskeisimmät infraviat, jotka
aiheuttivat täsmällisyyspoikkeamia kunnossapitoalueella 1 vuosina 2016-
2017. Opinnäytetyö tehtiin NRC Group Finland Oy:n toimeksiannosta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään radan päällysrakenteen vi-
kaherkimpiin komponentteihin sekä niiden kunnossapitoon. Lisäksi työssä
perehdytään rautatieliikenteen täsmällisyyden teoriaan ja miten sitä mita-
taan ja tulkitaan.
Työn lähtöaineistona käytin NRC Group Finland Oy:stä saatuja kunnossapi-
toalueen 1 infravikalistauksia vuosilta 2016 ja 2017. Työn tuloksia analy-
soin vuodenaikojen mukaan kolmessa eri osassa: kesäkausi, talvikausi ja
syyskausi. Työn tulokset osoittavat hyvin selkeästi tyypillisimmät radan inf-
rastruktuurihäiriöt eri vuoden aikojen mukaan.
Työn tuloksien perusteella voidaan todeta, että suurimmat infrastruktuu-
rihäiriöt junaliikenteen täsmällisyyspoikkeamissa olivat vaihdeviat ja eris-
tysviat raidevirtapiirissä. Radan kunnossapidolla on iso rooli ja merkitys ju-
naliikenteen täsmällisyydessä. Lisäämällä radan kunnossapitoa ja paranta-
malla sen laatua, voidaan pienentää radasta johtuvia myöhästymisminuut-
teja, joka näkyy suoraan parempana liikenteen laatuna matkustajan näkö-
kulmasta.
den (päällysrakenne, tukikerros, vaihteet ja turvalaitteet) vaikutuksia juna-
liikenteen täsmällisyyteen ja selvittää radan keskeisimmät infraviat, jotka
aiheuttivat täsmällisyyspoikkeamia kunnossapitoalueella 1 vuosina 2016-
2017. Opinnäytetyö tehtiin NRC Group Finland Oy:n toimeksiannosta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään radan päällysrakenteen vi-
kaherkimpiin komponentteihin sekä niiden kunnossapitoon. Lisäksi työssä
perehdytään rautatieliikenteen täsmällisyyden teoriaan ja miten sitä mita-
taan ja tulkitaan.
Työn lähtöaineistona käytin NRC Group Finland Oy:stä saatuja kunnossapi-
toalueen 1 infravikalistauksia vuosilta 2016 ja 2017. Työn tuloksia analy-
soin vuodenaikojen mukaan kolmessa eri osassa: kesäkausi, talvikausi ja
syyskausi. Työn tulokset osoittavat hyvin selkeästi tyypillisimmät radan inf-
rastruktuurihäiriöt eri vuoden aikojen mukaan.
Työn tuloksien perusteella voidaan todeta, että suurimmat infrastruktuu-
rihäiriöt junaliikenteen täsmällisyyspoikkeamissa olivat vaihdeviat ja eris-
tysviat raidevirtapiirissä. Radan kunnossapidolla on iso rooli ja merkitys ju-
naliikenteen täsmällisyydessä. Lisäämällä radan kunnossapitoa ja paranta-
malla sen laatua, voidaan pienentää radasta johtuvia myöhästymisminuut-
teja, joka näkyy suoraan parempana liikenteen laatuna matkustajan näkö-
kulmasta.