Sulautuva e-oppiminen
Grundström, Kati (2019)
Grundström, Kati
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515000
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajan, PeDaTa:n liikeidea on tuottaa ravintolakokkien ja tarjoilijoiden opetukseen kaikilla laitteilla käytettävissä oleva digitaalista oppimateriaalia eKokki – eTarjoilija –nimiseen verkkoportaaliin. Tämän työn tarkoituksena oli sekä selvittää eKokin käyttöä, käytön esteitä ja mahdollisuuksia, että pohtia laajentumismahdollisuuksia matkailualalle.
Aluksi työssä tutkitaan oppimista, opetusteknologiaa ja ihmisen ja tietotekniikan välistä vuorovaikutusta. Mitä tiedetään sähkökirjasta ja sen käytöstä, mitä oppimisesta yleisellä tasolla. Miten tietotekniikan ja verkon käyttö sulautetaan sujuvasti osaksi opetusta ja kuinka toteutetaan menestyksekkäästi käänteisen opetuksen menetelmiä. Käytetystä menetelmästä tai välineestä huolimatta on opiskelijoilla tarve kokea yhteisöllisyyttä, yksin suoritettavista virtuaalikursseista ei siis nyt ole kyse. Käytettävyys on avainasemassa, kun rakennetaan menestyksekkäitä oppimispolkuja sähköiseen ympäristöön. Luvussa kolme tutkitaan millaisia mahdollisuuksia vuorovaikutteiset visuaaliset järjestelmät voivat tarjota oppijalle ja paneudutaan sähköiseen sisällöntuotantoon käytännössä, miellyttävien ja helppokäyttöisten verkkosivujen suunnitteluun. Tässä yhteydessä luodaan katsaus myös matkailussa, mutta myös yleisemmin palvelualoilla vaikuttaviin trendeihin.
Työn empiirisessä osassa kerrotaan eKokin käyttäjille tehdyistä kyselyistä. Yrittäjä oli tehnyt käyttöä koskevan kyselyn vuonna 2017 ja se oli pohja-aineistona nyt tehdyssä kyselyssä. Selvitettävänä oli eKokin käyttöä ja käytettävyyttä koskevien asioiden lisäksi se, miksi käyttö ei laajempaa ja monipuolisempaa siitä huolimatta, että opettajat saavat koko kattavan, helppokäyttöisen, jatkuvasti laajentuvan ja päivitettävän sekä personoitavan aineiston ilmaiseksi käyttöönsä, kun ohjelma otetaan käyttöön opetuksessa. Kysely lähetettiin 619 opettajalle helmikuussa 2019, kyselyyn vastasi 156 opettajaa.
Tuloksista ilmenee, että vaikka käyttäjämäärä (sekä oppilaitosten että rekisteröityneiden käyttäjien) on kasvanut koko ajan ja vanhat käyttäjät ovat edelleen mukana käyttäjinä ei käyttö itsessään ole muuttunut juuri miksikään. eKokkia ei käytetä kattavasti eli kaikkia sen ominaisuuksia ei hyödynnetä eikä se ole kovin monella käytössä ainoana oppimateriaalina. Tämän asian kohentamiseksi ei valitettavasti löytynyt ratkaisua.
Ratkaisuehdotus on annettu matkailualan opiskelumateriaalin kehittämiseen. Alalla on puute ajantasaisista kirjoista mutta alan pienuuden vuoksi samanlaiseen sisällöntuotantoon kuin eKokki on ei kannata ryhtyä. eKirja on mahdollinen tehdä joihinkin yksittäisiin osioihin kuten retki- ja luontoruokailupalveluihin mutta koko tutkintoa niin ei ole mielekästä toteuttaa.
Aluksi työssä tutkitaan oppimista, opetusteknologiaa ja ihmisen ja tietotekniikan välistä vuorovaikutusta. Mitä tiedetään sähkökirjasta ja sen käytöstä, mitä oppimisesta yleisellä tasolla. Miten tietotekniikan ja verkon käyttö sulautetaan sujuvasti osaksi opetusta ja kuinka toteutetaan menestyksekkäästi käänteisen opetuksen menetelmiä. Käytetystä menetelmästä tai välineestä huolimatta on opiskelijoilla tarve kokea yhteisöllisyyttä, yksin suoritettavista virtuaalikursseista ei siis nyt ole kyse. Käytettävyys on avainasemassa, kun rakennetaan menestyksekkäitä oppimispolkuja sähköiseen ympäristöön. Luvussa kolme tutkitaan millaisia mahdollisuuksia vuorovaikutteiset visuaaliset järjestelmät voivat tarjota oppijalle ja paneudutaan sähköiseen sisällöntuotantoon käytännössä, miellyttävien ja helppokäyttöisten verkkosivujen suunnitteluun. Tässä yhteydessä luodaan katsaus myös matkailussa, mutta myös yleisemmin palvelualoilla vaikuttaviin trendeihin.
Työn empiirisessä osassa kerrotaan eKokin käyttäjille tehdyistä kyselyistä. Yrittäjä oli tehnyt käyttöä koskevan kyselyn vuonna 2017 ja se oli pohja-aineistona nyt tehdyssä kyselyssä. Selvitettävänä oli eKokin käyttöä ja käytettävyyttä koskevien asioiden lisäksi se, miksi käyttö ei laajempaa ja monipuolisempaa siitä huolimatta, että opettajat saavat koko kattavan, helppokäyttöisen, jatkuvasti laajentuvan ja päivitettävän sekä personoitavan aineiston ilmaiseksi käyttöönsä, kun ohjelma otetaan käyttöön opetuksessa. Kysely lähetettiin 619 opettajalle helmikuussa 2019, kyselyyn vastasi 156 opettajaa.
Tuloksista ilmenee, että vaikka käyttäjämäärä (sekä oppilaitosten että rekisteröityneiden käyttäjien) on kasvanut koko ajan ja vanhat käyttäjät ovat edelleen mukana käyttäjinä ei käyttö itsessään ole muuttunut juuri miksikään. eKokkia ei käytetä kattavasti eli kaikkia sen ominaisuuksia ei hyödynnetä eikä se ole kovin monella käytössä ainoana oppimateriaalina. Tämän asian kohentamiseksi ei valitettavasti löytynyt ratkaisua.
Ratkaisuehdotus on annettu matkailualan opiskelumateriaalin kehittämiseen. Alalla on puute ajantasaisista kirjoista mutta alan pienuuden vuoksi samanlaiseen sisällöntuotantoon kuin eKokki on ei kannata ryhtyä. eKirja on mahdollinen tehdä joihinkin yksittäisiin osioihin kuten retki- ja luontoruokailupalveluihin mutta koko tutkintoa niin ei ole mielekästä toteuttaa.