Yrityskuvan muodostuminen case: Huittisten yrityskuvatutkimuksen tutkimussuunnitelma
Alho, Eerik (2008)
Alho, Eerik
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902051372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902051372
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli kaksi erillistä osioita jotka muodostuivat yrityskuvasta ja Huittisten yrityskuvatutkimuksen tutkimussuunnitelman teosta. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin yrityskuvaan liittyvistä asioista ja tekijöistä. Toisessa osassa keskityttiin kyselytutkimuksen prosessiin ja tuotettiin tutkimussuunnitelma Huittisten yrityskuvatutkimukseen. Yrityskuvaa voidaan ajatella lyhyesti omana persoonana, yrityskuvan tarkoitus on maalata ajatuksiisi kuva ja tuntemus yrityksestä. Imagon osuus yhtiössä on erityisen tärkeä, sillä se on voima jolla kerätään asiakkaita. Monesti myös kuvitellaan, että tuotemerkki ja brandi ovat yksi ja sama asia mikä ei pidä paikkaansa. Brandi ei ole tuotemerkki, vaan merkkituote. Kaikista markkinoitavaksi tarkoitetuista asioista tai esineistä voidaankin brandi siis tehdä. Sen rakentamisessa on myös lukuisia erinäisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen syvästi. Maineella on suuri merkitys brandin ulkoasussa, sillä se on tekijä joka määrää arvostuksen kokonaisuudessa, josta brandi muodostuu. Kyselytutkimuksen prosessit ovat erittäin monimutkaisia, kun taas käsitteenä se ymmärretään helposti yksinkertaisena tuotoksena. Tutkimuksen suunnittelun ensimmäisessä vaiheessa vastaan tulee varmasti ongelma mikä on määriteltävä, jotta tutkimuksessa onnistuttaisiin. Tutkimuksen tavoitteen täsmentämisillä vastataan itselleen onko tutkimuksen tarkoituksena ratkaista jokin ongelma vai voida tunnistaa potentiaalisia mahdollisuuksia. Tämän kohdan ratkettua voidaankin siirtyä suunnittelemaan tulevaa budjettia ja aikataulua. Tietojen hankintatavan päättäminen kertoo jo paljon tulevasta tutkimuksesta. Tutkimusmenetelmän valitseminen tulee esille, kun lähestytään päätöksenteon loppuvaiheita. Esimerkiksi jos haluttu tieto on jo valmiina jossain, niin tutkimus on hyvä suorittaa ns. kirjoituspöytätutkimuksena. Yleensä tähän käytetään vain olennaiset tiedon osat ja tuloksena vastaukset ovat suppeita. Aineiston käsittelyllä tarkoitetaan, että sovitaan ketä käsittelee aineiston ja miten.