Vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa : Case Perhon kunta
Heikkilä, Jenni; Tuominiemi, Kati (2019)
Heikkilä, Jenni
Tuominiemi, Kati
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514983
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme selvitimme Perhon kunnalle tilaustyönä Perhon varhaiskasvatuksessa olevien lasten vanhempien mielipiteitä osallisuudestaan lapsensa varhaiskasvatukseen. Selvitimme, kuinka varhaiskasvatuksessa voitaisiin kehittää ja tukea vanhempien osallisuutta sekä selvitimme myös varhaiskasvatushenkilöstöltä, kuinka tuloksemme ovat vaikuttaneet vanhempien osallisuuteen. Opinnäytetyössä tulosten avulla saimme tietoa vanhempien kokemuksista osallisuudesta, vanhempien mielipiteitä yhteistyöstä henkilöstön kanssa, henkilöstön kokemuksia tulosten vaikutuksesta vanhempien osallisuuteen sekä henkilöstön toiminnan muutoksista vanhempien osallisuuden tukijana ja mahdollistajana.
Opinnäytetyömme viitekehyksenä on osallisuus ja siihen vaikuttavien asioiden kuten yh-teistyön laadun vaikutus. Osallisuutta tarkastellaan lakien ja Opetushallituksen laatiman Valtakunnallisen varhaiskasvatuksen asettamien tavoitteiden avulla. Tarkastelimme, kuin-ka yhteistyö varhaiskasvatuksessa vaikuttaa osallisuuden laatuun ja kehittämiseen sekä vanhempien että varhaiskasvattajien kannalta.
Opinnäytetyömme on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkimuksissa on käytetty sekä henkilökohtaista haastattelua että Webropol-kyselyä.
Vanhemmille osallisuuden merkityksen avaaminen ja kertominen heidän mahdollisuudestaan olla mukana vaikuttamassa lapsensa varhaiskasvatuksessa lisää osallisuutta. Panostamalla yhteistyöhön lisätään vanhempien osallisuutta ja madalletaan kynnystä osallistua.
Opinnäytetyömme viitekehyksenä on osallisuus ja siihen vaikuttavien asioiden kuten yh-teistyön laadun vaikutus. Osallisuutta tarkastellaan lakien ja Opetushallituksen laatiman Valtakunnallisen varhaiskasvatuksen asettamien tavoitteiden avulla. Tarkastelimme, kuin-ka yhteistyö varhaiskasvatuksessa vaikuttaa osallisuuden laatuun ja kehittämiseen sekä vanhempien että varhaiskasvattajien kannalta.
Opinnäytetyömme on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkimuksissa on käytetty sekä henkilökohtaista haastattelua että Webropol-kyselyä.
Vanhemmille osallisuuden merkityksen avaaminen ja kertominen heidän mahdollisuudestaan olla mukana vaikuttamassa lapsensa varhaiskasvatuksessa lisää osallisuutta. Panostamalla yhteistyöhön lisätään vanhempien osallisuutta ja madalletaan kynnystä osallistua.