Case B2B lahja- korttikonsepti : palvelutarpeiden kartoitus ja graafisen ilmeen suunnittelu
Östlund, Mira (2019)
Östlund, Mira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515150
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi yritys, jolla oli konsepti-idea yrityksille suunnatusta lahjakortista. Toimeksiantaja ja osa työstä on salattu yrityssalaisuuden pitämiseksi.
Työn ja siinä tehtävän tutkimuksen pohjimmaisena tavoitteena oli toimeksiantajan toive saada lisää tietoa kilpailijoista ja kohderyhmästä. Lisäksi tavoitteena oli luoda konseptille graafinen ilme sekä visuaalista materiaalia konseptin eteenpäin viemisen tueksi. Työn lähtökohtana toimi konsepti-idea sisältäen toimeksiantajan vision nimestä, sloganista ja graafisesta ilmeestä. Seuraavat tutkimuskysymykset luotiin määriteltyjen tavoitteiden pohjalta: Millaisia palvelutarpeita kohderyhmällä on konseptille? ja Millainen graafinen ilme konseptille luodaan? Tutkimusmenetelmiksi valittiin dokumenttianalyysi, benchmark ja nettikysely. Lisäksi hyödynnettiin erilaisia työkaluja kuten moodboard, palvelupolku ja asiakaspersoonat.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena saatiin lisää tietoa kohderyhmän palvelutarpeista ja mieltymyksistä, mitkä havainnollistettiin visuaaliseen muotoon asiakaspersoonien avulla. Konseptille annettiin kehitysehdotuksia sekä valmiuksia projektin eteenpäin viemiseen graafisen ilmeen ja visuaalisen materiaalin avulla.
Työn ja siinä tehtävän tutkimuksen pohjimmaisena tavoitteena oli toimeksiantajan toive saada lisää tietoa kilpailijoista ja kohderyhmästä. Lisäksi tavoitteena oli luoda konseptille graafinen ilme sekä visuaalista materiaalia konseptin eteenpäin viemisen tueksi. Työn lähtökohtana toimi konsepti-idea sisältäen toimeksiantajan vision nimestä, sloganista ja graafisesta ilmeestä. Seuraavat tutkimuskysymykset luotiin määriteltyjen tavoitteiden pohjalta: Millaisia palvelutarpeita kohderyhmällä on konseptille? ja Millainen graafinen ilme konseptille luodaan? Tutkimusmenetelmiksi valittiin dokumenttianalyysi, benchmark ja nettikysely. Lisäksi hyödynnettiin erilaisia työkaluja kuten moodboard, palvelupolku ja asiakaspersoonat.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena saatiin lisää tietoa kohderyhmän palvelutarpeista ja mieltymyksistä, mitkä havainnollistettiin visuaaliseen muotoon asiakaspersoonien avulla. Konseptille annettiin kehitysehdotuksia sekä valmiuksia projektin eteenpäin viemiseen graafisen ilmeen ja visuaalisen materiaalin avulla.