Sähköpyörätuolin ajomatkan määritys
Suominen, Saku (2019)
Suominen, Saku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414735
Tiivistelmä
Sähköpyörätuoli on käyttäjälleen korvaamaton apuväline. Laitteen avulla liikuntarajoitteinen henkilö kykenee ajamaan sisä- ja ulkotiloissa. Laitteelta vaaditaan luotettavuutta ja toimivuutta kaikissa olosuhteissa, sillä sähköpyörätuoli on käyttäjälleen ainoa mahdollinen tapa liikkua itsenäisesti. Sähköpyörätuolin tulee suoriutua kaikista sille luvatuista suoritearvoista, joista yksi on laitteen ajomatka.
Opinnäytetyössä tutkittiin sähköpyörätuoleilla saavutettavissa olevaa ajomatkaa. Laitteiden ajomatkan määritystapa vaikuttaa olevan epäselvä jopa alalla työskenteleville henkilöille. Työn tilaajalle saapui aika-ajoin reklamaatioita, kun laite ei suoriutunutkaan siitä ajomatkasta, joka laitteelle oli käyttöohjeessa luvattu. Laitteiden käyttäjät tai niiden kanssa työskentelevät henkilöt ovat harvoin sähköalan ammattihenkilöitä, joten ajomatkaan vaikuttavien seikkojen selkeä määrittely oli tarpeen.
Kansainvälinen standardi ISO 7176-4 määrittelee sähköpyörätuolin teoreettisen ajomatkan mittaustavan. Tämä ajomatka on kuitenkin teoreettinen maksimiarvo ja todelliseen ajomatkaan vaikuttavat useat muuttujat, joita ovat ympäristön lämpötila, kuljettajan paino, maastonmuodot ja akkujen kunto. Näiden muuttujien vaikutusta laitteen suorituskykyyn käsitellään opinnäytetyössä. Eniten saavutettavaa ajomatkaa alentavat ylämäet ja pakkaskeli.
Opinnäytetyön lopputulosta voidaan pitää onnistuneena, sillä työssä tehdyt mittaukset onnistuivat ja raportista tuli kattava kokonaisuus. Aiheesta ei löytynyt aiemmin kootusti suomenkielistä materiaalia, joten raporttia voivat käyttää hyödyksi jo alalla työskentelevät tai aiheesta muuten kiinnostuneet henkilöt.
Opinnäytetyössä tutkittiin sähköpyörätuoleilla saavutettavissa olevaa ajomatkaa. Laitteiden ajomatkan määritystapa vaikuttaa olevan epäselvä jopa alalla työskenteleville henkilöille. Työn tilaajalle saapui aika-ajoin reklamaatioita, kun laite ei suoriutunutkaan siitä ajomatkasta, joka laitteelle oli käyttöohjeessa luvattu. Laitteiden käyttäjät tai niiden kanssa työskentelevät henkilöt ovat harvoin sähköalan ammattihenkilöitä, joten ajomatkaan vaikuttavien seikkojen selkeä määrittely oli tarpeen.
Kansainvälinen standardi ISO 7176-4 määrittelee sähköpyörätuolin teoreettisen ajomatkan mittaustavan. Tämä ajomatka on kuitenkin teoreettinen maksimiarvo ja todelliseen ajomatkaan vaikuttavat useat muuttujat, joita ovat ympäristön lämpötila, kuljettajan paino, maastonmuodot ja akkujen kunto. Näiden muuttujien vaikutusta laitteen suorituskykyyn käsitellään opinnäytetyössä. Eniten saavutettavaa ajomatkaa alentavat ylämäet ja pakkaskeli.
Opinnäytetyön lopputulosta voidaan pitää onnistuneena, sillä työssä tehdyt mittaukset onnistuivat ja raportista tuli kattava kokonaisuus. Aiheesta ei löytynyt aiemmin kootusti suomenkielistä materiaalia, joten raporttia voivat käyttää hyödyksi jo alalla työskentelevät tai aiheesta muuten kiinnostuneet henkilöt.