Digitaalinen markkinointi myynnin tukena: Case Arction Oy
Matinmikko, Hanna-Leena (2019)
Matinmikko, Hanna-Leena
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Arction Oy pystyy digitaalisen markkinoinnin
keinoin tukemaan myyntiään. Taustalla oli tarve yrityksen toimintojen ja erityisesti markkinoinnin kehittämiseen systemaattisemmaksi. Tutkimustehtävänä oli ymmärtää millä digimarkkinoinnin keinoilla voidaan myyntiä tukea parhaiten.
Tutkimuksen ote oli kvantitatiivinen ja tutkimuksen asetelma oli näennäiskokeellinen ilman
vertailuryhmää. Työssä tutkittiin yrityksen vuosien 2015-2018 markkinointitoimenpiteiden
antamaa vastetta yrityksen käyttämissä digikanavissa (verkkosivu, hakukoneoptimointi, hakukonemainonta ja display-mainokset).
Aineisto on kerätty systemaattisesti havainnoimalla toimeksiantajan digikanavia, niissä
tehtyjä muutoksia (käsittelyjä) ja niiden vaikutuksia verkkosivuston käyttäjämäärissä, eri
laatumittareissa sekä esimerkiksi konversiomäärissä. Tutkimuksen havaintoyksiköt ovat
www.arction.com verkkosivustolla vuosina 2015-2018 käyneet henkilöt. Havaintoyksiköitä
ei ole rajattu pois maantieteellisin, toimiala tai muin perustein, vaan mukana on kaikki kyseisellä rajatulla aikajänteellä sivustolla vierailleet henkilöt. Verkkosivujen käyttäjäseurannan työkalu tuotti määrällistä tietoa, jota analysoitiin lukumäärinä, aikamääreinä, prosentteina ja keskiarvoina.
Tuloksista oli nähtävissä selkeä positiivinen kehitys sekä käyttäjämäärissä että käyttäjien
laadussa. Tuloksista on myös havaittavissa, että tehdyillä markkinointitoimenpiteillä on ollut jossain määrin positiivinen vaikutus myynnille konversioiden luomisen kautta. Tulosten perusteella pystyttiin tunnistamaan yrityksen digikanavista tärkein myynnin tuen kanava: hakukoneoptimointi (orgaaninen liikenne).
keinoin tukemaan myyntiään. Taustalla oli tarve yrityksen toimintojen ja erityisesti markkinoinnin kehittämiseen systemaattisemmaksi. Tutkimustehtävänä oli ymmärtää millä digimarkkinoinnin keinoilla voidaan myyntiä tukea parhaiten.
Tutkimuksen ote oli kvantitatiivinen ja tutkimuksen asetelma oli näennäiskokeellinen ilman
vertailuryhmää. Työssä tutkittiin yrityksen vuosien 2015-2018 markkinointitoimenpiteiden
antamaa vastetta yrityksen käyttämissä digikanavissa (verkkosivu, hakukoneoptimointi, hakukonemainonta ja display-mainokset).
Aineisto on kerätty systemaattisesti havainnoimalla toimeksiantajan digikanavia, niissä
tehtyjä muutoksia (käsittelyjä) ja niiden vaikutuksia verkkosivuston käyttäjämäärissä, eri
laatumittareissa sekä esimerkiksi konversiomäärissä. Tutkimuksen havaintoyksiköt ovat
www.arction.com verkkosivustolla vuosina 2015-2018 käyneet henkilöt. Havaintoyksiköitä
ei ole rajattu pois maantieteellisin, toimiala tai muin perustein, vaan mukana on kaikki kyseisellä rajatulla aikajänteellä sivustolla vierailleet henkilöt. Verkkosivujen käyttäjäseurannan työkalu tuotti määrällistä tietoa, jota analysoitiin lukumäärinä, aikamääreinä, prosentteina ja keskiarvoina.
Tuloksista oli nähtävissä selkeä positiivinen kehitys sekä käyttäjämäärissä että käyttäjien
laadussa. Tuloksista on myös havaittavissa, että tehdyillä markkinointitoimenpiteillä on ollut jossain määrin positiivinen vaikutus myynnille konversioiden luomisen kautta. Tulosten perusteella pystyttiin tunnistamaan yrityksen digikanavista tärkein myynnin tuen kanava: hakukoneoptimointi (orgaaninen liikenne).