Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Malin, Salla (2019)
Malin, Salla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515132
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Haaga-Helia ammattikorkeakoulun eComLab -hanketta, jonka avulla mahdollistettiin pienten ja keskisuurten suomalaisten yritysten laajentaminen kansainvälisille verkkokauppamarkkinoille. Tarkoituksena oli kuvata verkkokauppoja kansainvälistymismuotona, hankkeen eri vaiheita sekä hyötyjä yrityksille.
Laajemmat markkinat, liiketoiminnan kasvattaminen ja yrityksen kilpailukyvyn parantaminen ajavat suomalaisia yrityksiä laajentamaan globaaleille markkinoille. Kilpailun kiristyminen kotimaassa saa yritykset etsimään uusia liiketoimintamalleja.
Työn tuotoksena syntyi kuvaus, miten suomalaiset design-yritykset pääsevät suurille kansainvälisille markkinoille; Rakuten.com:iin Japaniin sekä Yandex Markettiin Venäjälle. Tavoitteena oli luoda tuotos, joka kuvaa laajentumismahdollisuuksia sekä kannustaa yrityksiä kansainvälistymään. Valmiiksi suunnitellun kanavan kansainvälistymiseen mahdollisti hankkeessa mukana ollut suomalainen Flying Lynx Oy. Hanke koettiin hyödylliseksi, konkreettiseksi ja opettavaiseksi. Sen avulla yritykset saivat lisätietoa markkinoista, mainostamisesta ja käytettävyyden testaamisesta sekä löysivät uusia toimivia käytänteitä. Opiskelijat pääsivät työskentelemään monikansallisissa ryhmissä ja samalla luotiin eCommerce -osaamiskeskittymää pääkaupunkiseudulle.
Työn toimeksiantajana on Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, joka toteutti eComLab -hankkeen vuosien 2017-2019 aikana. Mukana hankkeessa oli kolme konsulttiyritystä, 70 opiskelijaa ja 17 suomalaisen design-yrityksen tuotteita. Hanke käynnistyi loppuvuodesta 2017 kiinnostuneiden yritysten valitsemisella, jonka jälkeen kartoitettiin Japanin ja Venäjän markkinatilanteita sekä valittiin yrityksille kohdemaat. Analyyseissa tehtiin yhteistyötä japanilaisten ja venäläisten opiskelijoiden sekä kolmen ulkomaalaisen yliopiston kanssa. Menetelminä käytettiin haastatteluita, kyselyitä sekä erilaisia analyysejä. Kartoitusten jälkeen, yritykset lähtivät toteuttamaan tarvittavia toimenpiteitä laajentumista ajatellen.
Yritykset voivat hyödyntää opinnäytetyötä pohtiessaan kansainvälistymistä Japanin ja Venäjän verkkokauppamarkkinoille. Opinnäytetyöhön liittyneet haastattelut toimivat hankkeen raportoinnin tukena eri tahoille. eComLab -hankkeen pilotoinnista saadaan arvokasta tietoa yritysten kansainvälistymisestä sekä tuodaan yrityksille esille eri kansainvälistymismahdollisuuksia. Tulevaisuudessa uudet yritykset voivat käyttää Flying Lynx Oy:n palvelupolkua ja saada uusia menestysmahdollisuuksia kansainvälistymisen avulla.
Laajemmat markkinat, liiketoiminnan kasvattaminen ja yrityksen kilpailukyvyn parantaminen ajavat suomalaisia yrityksiä laajentamaan globaaleille markkinoille. Kilpailun kiristyminen kotimaassa saa yritykset etsimään uusia liiketoimintamalleja.
Työn tuotoksena syntyi kuvaus, miten suomalaiset design-yritykset pääsevät suurille kansainvälisille markkinoille; Rakuten.com:iin Japaniin sekä Yandex Markettiin Venäjälle. Tavoitteena oli luoda tuotos, joka kuvaa laajentumismahdollisuuksia sekä kannustaa yrityksiä kansainvälistymään. Valmiiksi suunnitellun kanavan kansainvälistymiseen mahdollisti hankkeessa mukana ollut suomalainen Flying Lynx Oy. Hanke koettiin hyödylliseksi, konkreettiseksi ja opettavaiseksi. Sen avulla yritykset saivat lisätietoa markkinoista, mainostamisesta ja käytettävyyden testaamisesta sekä löysivät uusia toimivia käytänteitä. Opiskelijat pääsivät työskentelemään monikansallisissa ryhmissä ja samalla luotiin eCommerce -osaamiskeskittymää pääkaupunkiseudulle.
Työn toimeksiantajana on Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, joka toteutti eComLab -hankkeen vuosien 2017-2019 aikana. Mukana hankkeessa oli kolme konsulttiyritystä, 70 opiskelijaa ja 17 suomalaisen design-yrityksen tuotteita. Hanke käynnistyi loppuvuodesta 2017 kiinnostuneiden yritysten valitsemisella, jonka jälkeen kartoitettiin Japanin ja Venäjän markkinatilanteita sekä valittiin yrityksille kohdemaat. Analyyseissa tehtiin yhteistyötä japanilaisten ja venäläisten opiskelijoiden sekä kolmen ulkomaalaisen yliopiston kanssa. Menetelminä käytettiin haastatteluita, kyselyitä sekä erilaisia analyysejä. Kartoitusten jälkeen, yritykset lähtivät toteuttamaan tarvittavia toimenpiteitä laajentumista ajatellen.
Yritykset voivat hyödyntää opinnäytetyötä pohtiessaan kansainvälistymistä Japanin ja Venäjän verkkokauppamarkkinoille. Opinnäytetyöhön liittyneet haastattelut toimivat hankkeen raportoinnin tukena eri tahoille. eComLab -hankkeen pilotoinnista saadaan arvokasta tietoa yritysten kansainvälistymisestä sekä tuodaan yrityksille esille eri kansainvälistymismahdollisuuksia. Tulevaisuudessa uudet yritykset voivat käyttää Flying Lynx Oy:n palvelupolkua ja saada uusia menestysmahdollisuuksia kansainvälistymisen avulla.