Harkkojen käyttöpotentiaali pienkerrostalo- ja julkisessa rakentamisessa: Runkomateriaalin valintaan vaikuttavia päätöksenteon taustatekijöitä rakennusalan päättäjien keskuudessa
Helenius-Hirvonen, Mira (2019)
Helenius-Hirvonen, Mira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515086
Tiivistelmä
Harkkorakentaminen on Suomessa jo pitkään profiloitunut lähinnä pientalorakentamiseen. Harkkojen mahdollisuudet rakentamisessa ulottuvat kuitenkin myös muille markkinoille, kuten pienkerrostalo- ja julkiseen rakentamiseen. Tutkimuksen tavoitteena olikin markkinatutkimuksen avulla selvittää, mitkä harkkorakentamisen mahdollisuudet ja potentiaali ovat uusilla, tavoitelluilla kohdemarkkinoilla.
Markkinatutkimus kohdennettiin potentiaalisiin pienkerrostalorakentamista ja julkista rakentamista edustaviin yrityksiin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin, jotka koskivat esimerkiksi harkon etuja, rajoitteita, kilpailukykyä ja suositeltavuutta kyseisillä uusilla kohdemarkkinoilla. Lisäksi harkkorakentamisen nykyistä tilaa analysoitiin SWOT-analyysin avulla.
Haastatteluissa ilmeni, että kohdemarkkinoiden tietämys harkkorakentamisen mahdollisuuksista oli melko vähäistä. Harkkoja ei nykyisellään mielletty lainkaan pienkerrostalorakentamista tai julkista rakentamista palvelevaksi materiaaliksi. Tehdyn tutkimuksen perusteella vaikuttikin, että rakentamistavat ovat Suomessa melko vakiintuneita, eikä uusia rakentamismenetelmiä tai -materiaaleja välttämättä kokeilla kuin vankoin perustein.
Tutkimus antaa tietoa siitä, millaisia näkemyksiä ja asenteita harkkorakentamiseen kohdemarkkinoilla liittyy ja mitkä ovat päätöksenteon taustalla vaikuttavia tekijöitä. Saadut tulokset ovat erityisen hyödyllisiä harkkoteollisuuden toimijoille esimerkiksi markkinoinnin ja tuotekehityksen tukena. Tehty SWOT-analyysi puolestaan toimii yritystoimintaa kehittävänä työkaluna harkkoteollisuutta edustaville yrityksille. Yleisesti työ tuo harkkorakentamisen mahdollisuuksia esille valtakunnallisesti yrityksille ja yksityishenkilöille.
Markkinatutkimus kohdennettiin potentiaalisiin pienkerrostalorakentamista ja julkista rakentamista edustaviin yrityksiin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin, jotka koskivat esimerkiksi harkon etuja, rajoitteita, kilpailukykyä ja suositeltavuutta kyseisillä uusilla kohdemarkkinoilla. Lisäksi harkkorakentamisen nykyistä tilaa analysoitiin SWOT-analyysin avulla.
Haastatteluissa ilmeni, että kohdemarkkinoiden tietämys harkkorakentamisen mahdollisuuksista oli melko vähäistä. Harkkoja ei nykyisellään mielletty lainkaan pienkerrostalorakentamista tai julkista rakentamista palvelevaksi materiaaliksi. Tehdyn tutkimuksen perusteella vaikuttikin, että rakentamistavat ovat Suomessa melko vakiintuneita, eikä uusia rakentamismenetelmiä tai -materiaaleja välttämättä kokeilla kuin vankoin perustein.
Tutkimus antaa tietoa siitä, millaisia näkemyksiä ja asenteita harkkorakentamiseen kohdemarkkinoilla liittyy ja mitkä ovat päätöksenteon taustalla vaikuttavia tekijöitä. Saadut tulokset ovat erityisen hyödyllisiä harkkoteollisuuden toimijoille esimerkiksi markkinoinnin ja tuotekehityksen tukena. Tehty SWOT-analyysi puolestaan toimii yritystoimintaa kehittävänä työkaluna harkkoteollisuutta edustaville yrityksille. Yleisesti työ tuo harkkorakentamisen mahdollisuuksia esille valtakunnallisesti yrityksille ja yksityishenkilöille.