Mitä mieltä verkostoni on? Minkälaisia tietoja työnhakijat etsivät potentiaalisista työnantajista omasta verkostostaan?
Heinonen, Elmiina (2019)
Heinonen, Elmiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414820
Tiivistelmä
Yritysten taistelu parhaimmista osaajista on nostanut työnantajakuvan markkinoinnin tärkeäksi tekijäksi rekrytointiprosesseissa. Markkinoinnin avulla luotu kuva ei kuitenkaan aina pidä paikkaansa, vaan työnhakija joutuu pettymään aloittaessaan työt. Rehellisimmän palautteen saa verkostoltaan, ja siksi työnhakijat hyödyntävätkin niitä työnhaussa aina, kun se on mahdollista. Sosiaalisen median keskusteluissa on noussut esille tarve palvelusta, jossa voisi arvostella nykyisiä ja entisiä työnantajia. Tätä palvelua työnhakijat voisivat hyödyntää työnhaussa saadakseen todellisen kuvan potentiaalisesta työnantajasta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia tietoja työnhakijat etsivät omalta verkostoltaan potentiaalisista työnantajista ja vastaako yritysten rekrytointiviestintä heidän odotuksiinsa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa työelämän läpinäkyvyyttä lisäävän verkkopalvelun perustamista varten. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, koska ilmiöstä haluttiin saada mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva ja tuottaa uutta tietoa. Tutkimus aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta kuluneen vuoden aikana työnhaussa ollutta henkilöä.
Tutkimuksen mukaan työnhakijat etsivät omalta verkostolta tietoa ensisijaisesti siitä, minkälainen ilmapiiri yrityksessä on. Yritysten rekrytointiviestintä koettiin erityisesti sen osalta epäluotettavaksi. Muiden asioiden osalta rekrytointiviestintä vastasi odotuksia, mutta omalta verkostolta kysyttiin mielipidettä niistäkin, jotta saataisiin mahdollisimman todenmukainen kuva juuri haettavasta työtehtävästä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia tietoja työnhakijat etsivät omalta verkostoltaan potentiaalisista työnantajista ja vastaako yritysten rekrytointiviestintä heidän odotuksiinsa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa työelämän läpinäkyvyyttä lisäävän verkkopalvelun perustamista varten. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, koska ilmiöstä haluttiin saada mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva ja tuottaa uutta tietoa. Tutkimus aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta kuluneen vuoden aikana työnhaussa ollutta henkilöä.
Tutkimuksen mukaan työnhakijat etsivät omalta verkostolta tietoa ensisijaisesti siitä, minkälainen ilmapiiri yrityksessä on. Yritysten rekrytointiviestintä koettiin erityisesti sen osalta epäluotettavaksi. Muiden asioiden osalta rekrytointiviestintä vastasi odotuksia, mutta omalta verkostolta kysyttiin mielipidettä niistäkin, jotta saataisiin mahdollisimman todenmukainen kuva juuri haettavasta työtehtävästä.