Arvot rekrytointikumppanin valinnassa
Sirviö, Suvi (2019)
Sirviö, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414807
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millainen vaikutus toimeksiantajan asiakasyritysten arvopohjalla on rekrytointikumppanin, eli henkilöstöpalveluyrityksen, valinnassa, kun yhteistyötä tehdään vuokratyövoimaan liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millaisia arvoja asiakasyrityksillä on ja miten nämä arvot vaikuttavat yhteistyökumppanin valintaan muiden valintakriteerien ohella.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on keskitytty arvojen määritelmiin ja arvojen merkitykseen organisaatioille sekä erilaisiin organisaatioiden yhteistyömuotoihin ja yhteistyön toteutustapoihin. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kohderyhmän puolistrukturoiduilla haastatteluilla puhelimitse. Haastattelut toteutettiin viidelle asiakasyritykselle.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että toimeksiantajan asiakasyritysten keskuudessa arvojen merkitys rekrytointikumppanin valinnassa oli melko vähäinen. Asiakasyritysten arvot olivat keskenään hyvin samankaltaisia ja yleisluontoisia. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vuokratyöhön liittyvän yhteistyön kohdalla yhteistyökumppanin valintaan vaikuttaa arvoja enemmän muun muassa henkilöstöpalveluyrityksen kyky reagoida asiakasyrityksen tarpeeseen sekä tarjotun työntekijän sopivuus yritykseen.
Tulosten perusteella asiakasyrityksille tärkeät arvot kuten rehellisyys ja avoimuus ovat niitä, joita myös yhteistyökumppanilta toivotaan. Arvopohjaisen valintaprosessin sijaan asiakasyritykset arvioivat yhteistyökumppaneita muilla tavoilla. Arvot nousevat yhteistyökumppanin valinnassa esiin lähinnä, mikäli rekrytointikumppani toimii päinvastaisten arvojen mukaan. Tulosten perusteella henkilöstöpalveluyrityksen kannattaa kuitenkin tutustua asiakkaidensa arvoihin, jotta kommunikointi on sujuvaa ja asiakasymmärrys kasvaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on keskitytty arvojen määritelmiin ja arvojen merkitykseen organisaatioille sekä erilaisiin organisaatioiden yhteistyömuotoihin ja yhteistyön toteutustapoihin. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kohderyhmän puolistrukturoiduilla haastatteluilla puhelimitse. Haastattelut toteutettiin viidelle asiakasyritykselle.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että toimeksiantajan asiakasyritysten keskuudessa arvojen merkitys rekrytointikumppanin valinnassa oli melko vähäinen. Asiakasyritysten arvot olivat keskenään hyvin samankaltaisia ja yleisluontoisia. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vuokratyöhön liittyvän yhteistyön kohdalla yhteistyökumppanin valintaan vaikuttaa arvoja enemmän muun muassa henkilöstöpalveluyrityksen kyky reagoida asiakasyrityksen tarpeeseen sekä tarjotun työntekijän sopivuus yritykseen.
Tulosten perusteella asiakasyrityksille tärkeät arvot kuten rehellisyys ja avoimuus ovat niitä, joita myös yhteistyökumppanilta toivotaan. Arvopohjaisen valintaprosessin sijaan asiakasyritykset arvioivat yhteistyökumppaneita muilla tavoilla. Arvot nousevat yhteistyökumppanin valinnassa esiin lähinnä, mikäli rekrytointikumppani toimii päinvastaisten arvojen mukaan. Tulosten perusteella henkilöstöpalveluyrityksen kannattaa kuitenkin tutustua asiakkaidensa arvoihin, jotta kommunikointi on sujuvaa ja asiakasymmärrys kasvaa.